Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مخزن ذخیره اسید نیتریک

مخزن آب

مخزن ذخیره اسید نیتریک

پیش از آنکه به سراغ مخزن مناسب جهت ذخیره سازی اسید نیتریک برویم بهتر است بتدا با این اسید آشنا شویم.

اسید نیتریک

این اسید به عنوان تیزاب یا اسید آزوتیک در بازار شناخته می‌شود که به صورت کاملاً بی رنگ می باشد اگر بخواهید این اسید نیتریک را انباشته کنید اکسید های نیتروژن که در داخل آن وجود دارد باعث می شود تا رنگ آن به زرد درآید هم چنین گاز هایی که از این اسید خارج می شوند باعث بوی نامطبوع می شود اسید نیتریک یک نوع از اسید های بسیار قوی می باشد که به شدت می تواند در آب حل شود اگر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد رنگ آن کاملاً تغییر کرده و به رنگ قهوه ای در می آید.

مخزن ذخیره اسید نیتریک

مخزن ذخیره اسید نیتریک

کاربرد اسید نیتریک

از اسید سیتریک در هوا فضا و همچنین صنعت تولید مواد منفجره استفاده می کنند یکی دیگر از کاربرد اسید نیتریک استفاده از آن در تولید کودهای شیمیایی مانند نیترات کلسیم و نیترات آمونیوم می باشد همچنین در صنعت فلزات برای خالص سازی انواع فلزات از اسید نیتریک استفاده می کنند شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ساخت و تولید رنگینه ها و برخی از داروها نیز از اسید سیتریک استفاده می کنند.

روش نگهداری اسید نیتریک در مخازن پلاستیکی و پلی اتیلن

دمای اسید نیتریک معمولاً ۵۰ درجه سانتی گراد می باشد و شما می توانید برای نگهداری اسید نیتریک  از مخزن پلی اتیلن استفاده نمایید چرا که تحمل مخازن پلی اتیلن تا ۵۵ درجه سانتیگراد می باشد.

سعی کنید برای نصب مخازن پلی اتیلنی از سطح صاف و نرم استفاده نمایید و برای ثابت کردن آن به هیچ عنوان از طناب یا اتصال نردبان به دور آن استفاده ننمایید.
جنس اتصالات به کار رفته در مخازن پلی اتیلنی برای نگهداری اسید نیتریک بسیار مهم می باشد شما می توانید از اتصالات پلی اتیلن و یا پلی وینیل کلراید برای نگهداری اسید نیتریک استفاده نمایید.

چند نکته بسیار مهم

اگر اسید نیتریک با چشم در تماس باشد سوختگی شدید چشم را به دنبال دارد و در بعضی مواقع ممکن شهاب بینایی خود را از دست بدهید. و همچنین تماس اسید نیتریک با پوست موجب تحریک پوست می شود.
در صورتی که مقداری اسید نیتریک بلعیده شود موجب سوختگی دهان و حلق و معده می شود البته در بسیاری از موارد موجب مرگ نیز می شود.
نگهداری اسید نیتریک بسیار ریسک پذیر می باشد و قابل اشتعال نیز می باشد پس به هیچ عنوان در اطراف مواد احیا کننده یا مواد آلی نگهداری نشود ممکن است واکنش دهد و یا منفجر شود.

نحوه نگهداری اسید نیتریک

بهترین گزینه برای مخزن اسید نیتریک مخازن پلی اتیلنی می‌باشند که در برابر اسید نیتریک که یکی از انواع اسید قوی و خورنده می باشد بسیار قوی و مقاوم می باشد و همچنین قیمت مخازن پلی اتیلنی نسبت به مخازن دیگر بسیار مناسب و به صرفه می باشد.
در هنگام انتخاب مفصل مناسب برای نگهداری اسید نیتریک حتماً به غلظت و دما و همچنین شرایط نگهداری از اسید نیتریک توجه کنید و جهت خرید می‌توانید با مشاوران و کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

مخازن پلی اتیلنی کاملا استاندارد طراحی و تولید شده اند و همچنین بعداً ظرفیت و شکل کلیه مخزن به گونه ای است که شما می توانید با خیال راحت را در آن نگهداری نمایید.

انواع مخزن نگهداری اسید نیتریک

در نظر داشته باشید که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد که شما می توانید با توجه به چگالی و مقدار مواد اسیدی از آنها استفاده نمایید در نظر داشته باشید که این برخورد را شکل های مختلفی طراحی و تولید می‌شود ممکن است مخازن نگهداری از به صورت افقی و یا به صورت عمودی باشد البته مخازن پلی اتیلن برای اسید نیتریک استفاده می شود ممکن است به صورت خصوصی یا مکعبی نیز باشد

هر یک از اشکال فوق که ذکر شد با توجه به ظرفیت و گنجایش و متفاوتی دارد مورد استفاده قرار می گیرد مخازن افقی تا چند صد هزار لیتر ظرفیت نگهداری اسید نیتریک را دارد اما مخازن پلی اتیلنی قیفی تنها تا چند هزار لیتر قابل تولید بوده و توانایی ذخیره اسید نیتریک را دارد شما باید توجه به حجم اسید نیتریک مورد نیاز خود می توانید مخازن پلی اتیلنی را جهت نگهداری انتخاب و استفاده نمایید.

نگهداری اسید نیتریک بسیار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد پس نهایت دقت خود را به کار ببرید تا مشکلی ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =