Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مخزن آب پلیمری و انواع آن را بهتر بشناسیم!

نصب مخزن پلی اتیلن

امروزه با توجه به کمبود منابع آب طبیعی، انسان‌­ها بیشتر به استفاده از مخزن آب روی آورده­‌اند تا بتوانند برای مواقع ضروری آب ذخیره داشته باشند.

بنابراین باید مخزنی انتخاب کنند که در طولانی مدت، قابلیت نگهداری آب را داشته باشد، بدون این که کمترین آلودگی برای آب به وجود بیاید.

یکی از انتخاب‌های مناسب، مخازن پلیمری هستند که در شکل­‌های مختلفی تولید شده­‌اند و کاربر باید بر اساس نیاز خود آنها را انتخاب کند.

انواع مدل های مخزن آب

مخازن بر اساس شکل ظاهری، تعداد لایه‌­ها و نوع کاربرد، تقسیم بندی می‌­شوند که عبارت است از:

¤ شکل ظاهری

  • افقی
  • عمودی
  • مکعبی یا کتابی
  • مادولار افقی

¤ تعداد لایه­‌ها

  • تک لایه
  • دو لایه
  • سه لایه
  • فوم­‌دار

¤ نوع کاربری

  • شوفاژ خانه
  • مخزن آب صنعتی در شیلات

معرفی انواع مخزن­‌های آب

⊗ شکل ظاهری مخزن آب

1. مخزن آب افقی

اگر محلی که می­‌خواهید مخزن را قرار دهید، ارتفاع کمی دارد، نوع افقی انتخاب مناسبی خواهد بود. زیرا در فضاهای محدود به راحتی قابل نصب هستند.

 2. مخزن عمودی

در مقابل اگر مکانی که قصد دارید مخزن آب را نصب کنید، محدودیت ارتفاع ندارد، پیشنهاد می­‌شود از نوع عمودی استفاده کنید، زیرا مساحت کمتری از روی زمین را اشغال می­‌کند و نصب آن چندان سخت نیست.

3. مخزن آب مکعبی یا کتابی

مخزن­‌های مکعبی مانند دیگر مخازن در حجم‌­های مختلف تولید می­‌شوند، مانند 230 لیتری، 800 لیتری تا 2000 لیتری که بر اساس نوع کاربری آن خواهد بود.

این مخازن با توجه به شکل مکعبی یا کتابی که طراحی شده‌­اند، امکان نصب در مکان­‌هایی قابل که استفاده نیستند، را دارد. مخازن مکعبی قابلیت ذخیره حجم زیادی از آب و دیگر مایعات را دارند.

4. مخازن مادولار افقی

این گونه مخازن، مخازنی هستند که قابل دفن نیز هستند و به دو صورت سبک و سنگین تولید می­‌شوند. کاربرد آنها در مصارفی مانند: سپتیک تانک‌­ها، پکیج­‌های تصفیه فاضلاب و … است.

مخزن مادولار نیز قابلیت ذخیره حجم بالایی از آب را دارد، که چیزی حدود 5000 تا 100000 لیتر آب است.

⊗ تعداد لایه‌های مخزن آب

1. مخزن آب تک لایه

این دسته از مخازن آب پلیمری به دو صورت بدون رنگ . رنگی تولید می­‌شوند. نمونه بی رنگ نور خورشید را عبور می‌­دهد، اما نمونه رنگی از عبور نور جلوگیری می­‌کند.

در صورتی که محل نصب مخزن آب در مکان تاریکی است، بهتر است از نوع بی رنگ استفاده شود و اگر قرار بر نصب مخزن، زیر نور خورشید است، نوع رنگی پیشنهاد می­‌شود.

چرا؟ زیرا نور ترکیب نور خورشید و رطوبت می­‌تواند منجر به رشد باکتری، جلبک و … شود که نتیجه‌­ای جز آلودگی آب را در پی نخواهد داشت.

2. مخزن دو لایه

مخزن دو لایه، از یک لایه بی رنگ و از یک لایه رنگی تشکیل شده است که وجود لایه رنگی در روی کار، باعث می­‌شود تا نور خورشید به داخل مخزن نفوذ نکند.

پس می­‌تواند گزینه مناسبی برای ذخیره سازی آب آشامیدنی باشد، بدون اینکه خطر آلودگی آب را تهدید کند.

3. مخزن آب سه لایه

خط تولید مخزن سه لایه از دو نوع دیگر متنوع‌­تر است، زیرا لایه­ داخلی و بیرونی مخزن، سفید رنگ یا به عبارتی بی رنگ است، در حالی که لایه میانی، مشکی رنگ می‌­باشد.

این لایه میانی مشکی رنگ، از عبور نور جلوگیری خواهد کرد. پس این مخزن در موازدی که در تماس مستقیم با نور خورشید هست، نیز مناسب است.

بهتر است بدانید وجود لایه رنگی نه تنها از رشد باکتری، جلبک و … جلوگیری می‌­کند، بلکه از تأثیر مخرب نور آفتاب و اشعه UV یا فرابنفش نیز بر ترکیبات آب جلوگیری می­‌کند.

⊗ نوع کاربری مخزن آب

1. مخزن آب صنعتی در شیلات

افقی برای کاربرد در صنعت معمولاً به صورت بدون رنگ تولید می‌­شوند. به عبارتی به عنوان حوضچه­‌های کاملاً بهداشتی در صنایع غذایی و شیلاتی استفاده می­‌شوند.

جالب است بدانید که مخازن پلیمری خاصیت ضد خوردگی دارند و همین باعث شده است تا در صنعت نیز مورد توجه قرار بگیرد.

این نوع مخزن پلیمری برای انواع روش­‌های آبکاری فلزات نیز به کار می‌­آیند.

2. شوفاژ خانه

یکی دیگر از کاربردهای مخزن آب پلیمری به عنوان مخازن انبساط شوفاژخانه است که برای بالانس آب در گردش شوفاژخانه به کار می‌­آیند.

این مخزن به رنگ زرد و به صورت فوم­‌دار تولید می­‌شود. لازم به یادآوری است که این نوع مخزن، به دلیل خاصیت ضد خوردگی که دارد، نیازی به عایق پیچی ندارد.

نکته مهم!

فرآیند طراحی و ساخت مخازن بر اساس نوع مایعی که می­‌خواهند در آن نگه دارند، انجام می­‌شود. به این صورت که اگر قرار است برای ذخیره آب باشد، تولید دیواره با چگالی نزدیک به چگالی آب یعنی (1) است.

در مقابل برای مایعاتی با چگالی بیشتر، مخازنی با ضخامت بیشتر تولید می­‌شوند. بنابراین به هنگام خرید، حتماً نوع سیال خود را با فروشنده در میان بگذارید تا بهتر شما را راهنمایی کند.

برای خرید مخزن آب روی کمک خزر منبع بندر حساب کنید!

اگر تا به اینجا همراه مقاله بوده‌­اید، با انواع مخزن آب آشنا شده‌­اید، پس لطفاً با توجه به محل نصب، نوع کاربری و وجود یا عدم وجود نور برای خرید اقدام کنید.

شرکت تولیدی صنعتی خزر منبع بندر می­‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر می‌­توانید با شماره 32857111-013 تماس بگیرید و یا به سایت khazarmanba.com مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *