Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کاربرد محصولات پلی اتیلن در کشاورزی چیست؟

پلی اتیلن در کشاورزی

صنایع گوناگون عرصه مناسبی برای استفاده از محصولات تولید شده از مواد پلیمری محسوب می‌شوند. پلی اتیلن در تولید و ساخت انواع قطعات کوچک و بزرگ صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. کشاورزی از جمله صنایعی است که از تنوع بالای در بخش تولید محصولات پلی اتیلن برخوردار است. مواد پلی اتیلن به دلیل مزیت‌های متعدد با نفوذ به صنعت کشاورزی بخش زیادی از ابزارآلات این صنعت را تحت شعاع قرار داده است. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری از کاربرد مواد پلی اتیلن در صنعت کشاورزی بپردازیم.

  

معرفی صنعت کشاورزی

به فرآیند کشت، پرورش تا رشد گیاهان به منظور تولید مواد غذایی، علوفه حیوانات، انواع الیاف و سایر محصولات مورد نیاز انسان کشاورزی میگویند. کشاورزی یکی از صنایع کلیدی و پر بازده به حساب می‌آید که از دیرباز بخش اعظم نیازهای غذایی، پوشاک و … انسان را مرتفع کرده است. علاوه بر روش‌های مختلف کشاورزی، ابزارآلات گوناگون نیز از ملزومات پروسه کشت و زرع گیاهان در صنعت کشاورزی هستند.

جنس مرغوب ابزارآلات و طول عمر بهینه آن‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌های کشاورز یا باغدار در کیفیت فرآیند کشاورزی نیز تأثیرگذار است. محصولات ساخته شده از جنس پلی اتیلن به دلیل قیمت مقرون‌به‌صرفه و کارکرد بازخورد خوبی از سوی خریداران دریافت کرده و کشاورزان نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

 پرورش گیاه به ویژه در سرزمین‌های کم‌آبی نظیر کشورمان ایران دشواری‌های خاص خود را دارد که هزینه بالای تولید از آن جمله است. کیفیت بالای برخی ابزار به ویژه ابزارآلات ساخته شده از جنس پلی اتیلن با افزایش طول عمر محصول سهم مهمی در کاهش هزینه‌ها ایفا می‌کند. از سوی دیگر با کاهش هزینه امکان افزایش بازدهی محصولات کشاورزی نیز به‌مراتب بیشتر خواهد شد. مجموعه نکات فوق لزوم استفاده از مواد مرغوب در ساخت ابزارآلات مرتبط با صنعت کشاورزی و افزایش بازدهی این صنعت را بیان می‌کند.

انواع محصولات پلی اتیلن در صنعت کشاورزی

لوله‌های پلی اتیلن: لوله‌های پلی اتیلن بسته به نوع استفاده در سایز و ابعاد متنوعی تولید می‌شوند. بیشتری کاربرد لوله‌های پلی اتیلن در صنعت کشاورزی استفاده در بخش سیستم آبیاری مزارع یا باغات است. آبیاری گیاهان به روش‌های متعددی اعم از آبیاری قطره‌ای، آبیاری موضعی، آبیاری تحت‌فشار آبیاری سطحی و بارانی انجام می‌شود. سیستم آبیاری قطره‌ای به عنوان روشی نسبتاً جدید و مدرن در صنعت کشاورزی شناخته می‌شود.

لوله‌های پلی اتیلن به جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و به طبع آن کاهش هزینه‌های تولید مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های تک جداره پلی اتیلن (Single Wall Pipe)، لوله اسپرال (Spiral tube)، هند هول، منهول، لوله کاروگیت دو جداره (Double-walled corrugated pipe)، لوله زهکشی و … برخی از انواع لوله‌های ساخته شده از جنس پلی اتیلن به حساب می‌آیند.

اتصالات آبیاری: بخش اتصالات لوله‌های پلاستیکی به عنوان یکی دیگر از محصولات پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت کشاورزی نیز از قابلیت تولید با مواد پلیمری برخوردار هستند. شیرهای خودکار، قطره چکان‌های تنظیم شونده یا خود تنظیم و … تنها برخی از اتصالات جانبی لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده جهت آبیاری محصولات کشاورزی هستند. لوله‌های پلی اتیلن علاوه بر آبیاری جهت تخلیه آب مازاد درون مزارع کشاورزی حاصل آبیاری زیاد یا بارندگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گلخانه‌های پلاستیکی: یکی از مشکلات رایج در صنعت کشاورزی تغییرات فصلی و به طبع آن نوسان دمایی است. با پیشرفت تکنولوژی اغلب کشاورزان از روش‌های مدرن برای پرورش محصولات خود استفاده می‌کنند. ایده ساخت گلخانه‌های پلاستیکی با در نظر تغییرات دمایی و کسب سود بیشتر برای کشاورزان، قوت گرفت. گلخانه‌ها محیطی سربسته و ساخته شده از پلاستیک شفاف با اسکلت‌بندی جنس پلی اتیلن هستند. رشد و نمو انواع گیاه، گل، میوه و سایر محصولات کشاورزی در فضای گلخانه و با کیفیتی بسیار بالا انجام می‌شود.

 مخازن ذخیره آب پلی اتیلن: مخازن ذخیره آب پلی اتیلن نیز به عنوان یکی دیگر از انواع محصولات پلیمری پرکاربرد در صنعت کشاورزی شناخته می‌شوند. از مخازن ذخیره آب پلی اتیلن به منظور نگهداری آب جهت آبیاری باغات و مزارع و نیز پرورش ماهی در سیستم تلفیقی آکواپونیک (Aquaponic) استفاده می‌شود. به‌کارگیری مخازن ذخیره آب در شهرها و مناطق که با معضل کمبود آب مواجه هستند، رواج بیشتری دارد. این مخازن با استفاده از پلی اتیلن بهداشتی و به روش قالب‌گیری دورانی تولید می‌شوند.

جهت سفارش و خرید دستگاه کارواش بخار روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =