Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سپتیک تانک پلی اتیلن چیست؟

سپتیک تانک پلی اتیلن

آیا با عملکرد و انواع سپتیک تانک پلی اتیلن آشنایی دارید؟ آیا میدانید که سپتیک تانک‌ها در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ تنوع محصولات پلیمری و زمینه‌های استفاده از آن‌ها به صورت روز افزون در حال گسترش است. برخی از انواع محصولات پلی اتیلن به دلیل ویژگی‌های کاربردی و مزیت‌های قابل توجه، مورد استقبال افراد و صنایع مختلف قرار گرفته که سپتیک تانک‌ها از آن جمله هستند. اگر تمایل دارید تا به اطلاعات بیشتری از سپتیک تانک‌های ساخته شده از جنس پلی اتیلن و نحوه کارایی آن‌ها دست پیدا کنید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی سپتیک تانک پلی اتیلن

سپتیک تانک پلی اتیلن مخزنی ساخته شده از پلیمر سنگین HDPE است که وظیفه ذخیره‌سازی و تبدیل فاضلاب قابل‌جذب درون چاه را بر عهده دارد. محفظه درونی سپتیک تانک به دو بخش نامساوی برای ذخیره فاضلاب و پساب‌های تصفیه شده تقسیم می‌شود. به‌طورکلی حدود 70 درصد گنجایش سپتیک تانک برای انباشت فاضلاب، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 انواع سپتیک تانک پلی اتیلن با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا و به صورت مهندسی ساز طراحی و ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که سپتیک تانک یکی از ساده‌ترین و در عین حال پر کاربردترین انواع مخازن پلی اتیلن به شمار می‌آیند. ناگفته نماند که مخازن سپتیک تانک پلی اتیلن در میان عوام با نام «گند انبار» نیز شناخته می‌شوند.

کاربرد سپتیک تانک

سپتیک تانک‌های پلی اتیلن به صورت عمده در منازل مسکونی اعم از آپارتمانی یا ویلایی، مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها و مراکز تفریحی، کارگاه‌ها و کارخانه جات تولیدی و بسیاری مراکز دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشترین کاربرد سپتیک تانک پلی اتیلن عموماً در مکان‌هایی است که با مشکل لوله‌کشی فاضلاب مواجه هستند.

توجه داشته باشید که نصب انواع سپتیک تانک ها به صورت دفنی انجام شده و نصب چند مخزن در کنار هم (با رعایت فاصله و اصول استاندارد نصب) درون یک حفره مشترک، امکان‌پذیر است. توجه به نکاتی مانند عمق چاله برای دفن مخزن سپتیک تانک، بررسی میزان فشار خاک، جنس خاک محل دفن مخزن و رعایت مراحل نصب دقیقاً مطابق استانداردهای مندرج در گارانتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

در برخی از موارد از این مخازن برای ذخیره آب باران نیز استفاده می‌شود. آب باران به دلیل عدم وجود مواد آلی درون آب آشامیدنی برای آبیاری گیاهان، شستشوی ماشین و بسیاری موارد دیگر مناسب است. ذخیره آب در سپتیک تانک علاوه بر تصفیه فاضلاب برای انجام آبیاری قطره‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که اعمال برخی تغییرات کلیدی در ساختار بدنه سپتیک تانک‌ها، بازدهی این محصولات را به شکل قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

مزیت‌های سپتیک تانک پلی اتیلن

r=”RTL”>عدم نیاز به ایجاد سوراخ بزرگ در بدنه مخزن (همانند مخازن بتنی) یکی از برترین مزیت‌های انواع سپتیک تانک است. وجود سوراخ درب دار و سایز مناسب در بدنه سپتیک تانک علاوه بر نصب سریع‌تر و نیاز به پوشانندگی کمتر، هزینه‌های جانبی فرآیند نصب را نیز تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

عدم وجود بدنه متخلخل (منافذ متعدد) در سپتیک تانک‌های پلی اتیلن، امکان نفوذ ریشه‌های گیاهان و درختان به درون این نوع از مخازن را تقریباً غیرممکن میکند. در برخی از مخازن، ورود ریشه گیاهان به حفره‌ها و رشد بیش از حد و ایجاد شکستگی در بدنه، صدمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند. اگرچه سپتیک تانک و سایر مخازن پلی اتیلن از این صدمات مصون نیستند؛ اما بروز چنین موارد در آن‌ها به ندرت رخ می‌دهد.

وزن سبک به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های انواع سپتیک تانک به حساب می‌آید. این مزیت امکان جابه‌جایی و فرآیند نصب مخازن سپتیک تانک از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر را با سهولت بیشتری امکان‌پذیر می‌کند. به‌طورکلی هزینه‌های مخازن سپتیک تانک به نسبت سایر مخازن اعم از فلزی و بتنی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. از سوی دیگر امکان نگهداری و هزینه‌های مرتبط با نیاز به تعمیر احتمالی سپتیک تانک نیز ساده و مناسب است.

سپتیک تانک‌ها از مقاومت بسیار بالایی در مقابل آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض فاضلاب و گازهای مضر (متان و هیدروژن سولفید) متصاعد شده از آن برخوردار هستند. ایجاد گازهای مضر و آسیب‌رسان به‌واسطه انباشت طولانی‌مدت فاضلاب در یک فضای سر بسته، امکان آسیب به مخازن را افزایش می‌دهد که سپتیک تانک‌های پلی اتیلن از این قاعده مستثنا هستند. خاطر نشان می‌شویم که نصب و استفاده از انواع سپتیک تانک ساخته شده از پلی اتیلن برای ذخیره فاضلاب، کاری مقرون‌به‌صرفه و هوشمندانه است.

نصب یا تعمیر اتصالات در سپتیک تانک‌های پلی اتیلن به نسبت سایر مخازن بسیار سریع راحت انجام می‌شود. تثبیت اتصالات مخازن فلزی یا بتونی با استفاده از سیمان یا بتون انجام می‌شود در حالی که شما برای نصب اتصالات مخازن پلیمری به ویژه سپتیک تانک پلی به چنین کاری نیاز ندارید. با توجه به موارد فوق می‌توان از پروسه نصب آسان نیز به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های سپتیک تانک‌های ساخته شده از جنس پلی اتیلن اشاره کرد.

امکان نصب سپتیک تانک در هر مکان و بدون در نظر گرفتن تغییرات دمایی (مخازن پلی اتیلن از مقاومت بسیار بالایی در مقابل سرما و گرما برخوردار هستند) به راحتی میسر است. شما همچنین می‌توانید مخازن سپتیک تانک پلی اتیلن خود را در مناطق کوهستانی، تپه‌ای، سردسیر و گرمسیر نیز نصب کنید.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهار =