Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مخزن آب مقاوم در برابر سرما و عوامل طبیعی

مخزن آب مقاوم در برابر سرما

در این مقاله به بررسی مخزن آب مقاوم در برابر سرما خواهیم پرداخت. مخازنی که برای ذخیره سازی آب مورد استفاده قرار می گیرند باید از مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و جوی برخوردار باشند.

مخزن آب مقاوم در برابر سرما

مخزن آب مقاوم در برابر سرما چگونه می باشد؟ اگر می خواهید مخزن آب را در محیط باز نگهداری می کنید توجه داشته باشید که خواسته یا ناخواسته عوامل محیطی و فرسایشی در آن تأثیر گذاشته و دچار فرسایش می شود سعی کنید اگر از پلی اتیلن در فضایی باز استفاده می کنید از یک سایه بان کمک بگیرید تا اشعه ماورای بنفش روی لایه بیرونی مخزن آب تاثیر نگذارد.
و در زمستان نیز می‌توانید سایبان را برداشته و با کمک تابش آفتاب از یخ زدگی آب داخل مخزن جلوگیری می کند.
اگر می‌خواهید طول عمر و مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر عوامل محیطی مانند سرما و یخ زدگی یا در دمای بالا و گرمای شدید بالا برود باید سعی کنید از مخزن پلی اتیلن به خوبی محافظت نمایید و همچنین محافظت از آب یا هر مایع دیگری که در مخزن ذخیره شده است در نظر داشته باشید که واکنش انواع مواد ها معمولاً در برابر تغییرات در دما با یکدیگر فرق دارد.

 

عملکرد مخزن پلی اتیلن در زمستان و دمای زیر صفر

در نظر داشته باشید که هر چه مخازن آب بزرگتری استفاده کنید شما احتمال یخزدگی کمتر می باشد هرچند دما در کشور ما انقدر سرد نمی شود که باعث می شود تا آب داخل مخزن پلی اتیلنی یخ  بزند.

در تولید مخزن پلی اتیلنی باید از مواد مرغوب استفاده شود تا دارای مقاومت کافی در برابر تغییرات دمایی داشته باشد اما اگه از مواد بازیافتی و ضایعاتی استفاده شود در تولید مخازن پلی اتیلنی باعث می شود تا مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی و افزایش دما نداشته باشد و در مدت زمان کوتاهی که از آن استفاده کنید امکان دارد مشکل ایجاد شود پس در نظر داشته باشید از مخازن پلی اتیلنی تهیه و استفاده کنید که در آن از مواد بازیافتی استفاده نشده باشد چراکه قابلیت مقاومت در برابر افزایش یا کاهش دما اشعه خورشید و گرمای شدید را ندارند و همچنین باعث می شود که به مخازن ذخیره آب کمتر شود.
در نظر داشته باشید مخازن پلی اتیلنی در مناطق سردسیر دارای مقاومت های بالایی می باشد و حتی در دمای منفی ۱۰ درجه نیز مقاومت دارند.
انواع مخازن آب در یخ زدگی معمولاً با یکدیگر متفاوت می باشد فلزی معمولاً زودتر از مخزن دیگر دچار یخ زدگی شده و همچنین در گرما نیست زودتر از مخازن دیگر زودتر داغ شده و گرم می شود اما مخازن پلی اتیلنی مقاومت بیشتری دارد.

روشهای جلوگیری از یخ زدگی مخزن آب در سرما

برای محافظت مخزن آب در برابر سرما باید از روش های زیر استفاده کرد

گردش آب به داخل و خارج مخازن آب

اگر می خواهید آب در داخل مخازن دچار یخ زدگی نشود بهتر است آب را به جریان بیندازید تا احتمال یخ زدگی آب در درون مخزن آب کمتر شود که برای این کار می‌توانید مقداری آب را از مخزن خالی کنید و با افزایش مجدد آب داخل مخزن دمای آن افزایش پیدا می کند که از یخ زدگی آب در درون مخزن جلوگیری می کند.

محافظت لوله ها در برابر یخ زدگی

توجه داشته باشید که باید همیشه در فصل سرما لوله ها را عایق بندی کنید برای اینکار میتوانید از پشم شیشه نوارهای گرمایشی یا نوار های لاستیکی مخصوص لوله ها و غیره استفاده کنید با اینکار مقاومت لوله های آب بالا رفته و آب درون مخزن یا در لوله ها دچار یخ زدگی نمی شود.

قرار دادن مخزن زیر خاک

یکی از روش هایی که میتوانید از یخ زدگی مخزن آب جلوگیری کنید قرار دادن مخزن در داخل اتاقک یا زیر خاک می باشد البته در نظر داشته باشید که شما نمی‌توانید به هیچ عنوان مخزن پلی اتیلن را بدون اتاق درون خاک قرار دهید برای این کار می توانید دیوار چینی یک اتاقک را ایجاد کنید تا مخازن پلی اتیلن را در آن قرار دهید.

عایق بندی بدنه بیرونی مخزن آب

یکی از اصلی ترین و مهمترین راه پیشگیری از یخ‌زدگی مخازن آب و همچنین لوله های آب می باشد در نظر داشته باشید که شما باید عایق بندی را با دقت و به شکل درست انجام دهید تا عملکرد مناسبی داشته باشد و همینطور دوره های زمانی معینی باید اقدام به ترمیم و تعویض عایق کنید.

استفاده از مخازن فوم دار

شما می توانید مخازن فوم دار که دارای عایق بندی می باشند سفارش دهید و برای استفاده خود از آن بهره مند شوید. لایه فومی که بر روی مخازن پلی اتیلنی وجود دارد باید می شود انتقال حرارت را کاهش دهد و دمای آبی که در داخل مخازن پلی اتیلن قرار دارد ثابت بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 19 =