Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

چگونه از ایجاد جلبک در فضای داخلی مخزن ذخیره آب پلی اتیلن جلوگیری کنیم؟

تولید مخزن سفارشی -جلوگیری از جلبک در مخزن

 

آیا در هنگام خرید مخزن ذخیره آب پلی اتیلن به نکات بهداشتی از جمله میزان مقاومت آن‌ها در مقابل جلبک زدگی توجه می‌کنید؟ یکی از نکات بسیار مهم در هنگام خرید انواع مخزن ذخیره آب در نظر داشتن نکات بهداشتی است. اگرچه اغلب تولیدکنندگان معتبر از اصول استاندارد برای ساخت مخازن ذخیره آب پلی اتیلن پیروی می‌کنند؛ اما شما به عنوان خریدار موظف به انجام نکاتی برای افزایش میزان کارایی و طول عمر مخازن خود هستید. برای آشنایی با نحوه جلوگیری از انتشار جلبک در محفظه داخلی مخزن پلی اتیلن تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

جلبک چیست؟

جلبک یا Algae به طیف وسیعی از انواع موجودات کوچک و بزرگ فتوسنتزی اطلاق می‌شود. جلبک‌ها به صورت تک‌سلولی و کلونی زندگی می‌کنند. آب یا محیط‌های نم‌دار بهترین مکان برای رشد و نمو انواع جلبک محسوب می‌شوند. جلبک‌ها برای ادامه حیات خود به تابش نور مستقیم خورشید احتیاج دارند. جالب است بدانید که رشد جلبک‌ها در شرایط محیطی مناسب به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. تغذیه باکتری‌ها از جلبک‌های مرده سبب کاهش سطح اکسیژن درون آب و ایجاد بوی نامطبوع در آن می‌شود. علیرغم تأمین نیمی از اکسیژن سطح زمین و فواید دارویی مختلف، وجود جلبک‌ها در آب آشامیدنی سبب فساد آب می‌شود.

دلایل ایجاد جلبک در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

فضای بسته درون محفظه انواع مخازن، مکانی بسیار مناسب برای رشد جلبک‌ها به حساب می‌آید. تولیدکنندگان معتبر به منظور جلوگیری از ایجاد جلبک در فضای داخلی مخازن از دستورالعمل‌های تولیدی خاصی پیروی می‌کنند. انواع مخزن ذخیره آب پلی اتیلن از مناسب‌ترین مخازن ضد جلبک در سراسر جهان هستند. ساختار بدنه مخازن پلی اتیلن به صورت چند لایه و به منظور جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به درون مخزن طراحی و تولید شده است.

نشر جلبک در مخازن غیر استاندارد و نامرغوب و مخازنی که در معرض حرارت و نور مستقیم خورشید قرار گرفته‌اند به وفور مشاهده می‌شود. ایجاد جلبک در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن سبب بروز بوی نامطبوع و عدم امکان استفاده از آب ذخیره شده در مخزن می‌شود؛ بنابراین خرید یک مخزن ضد جلبک راهی هوشمندانه و اقتصادی برای خریداران خواهد بود. خوب است بدانید که پروسه تولید انواع مخازن ذخیره آب پلی اتیلن در شرکت معتبر خزر منبع بندر منطبق با تکنولوژی ضد جلبک و بر اساس استانداردهای بهداشتی سازمان غذا و دارو انجام می‌شود.

روش‌های جلوگیری از ایجاد جلبک در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

روش‌های شیمیایی: استفاده از مواد سفیدکننده و کلر دو نمونه از مواد شیمیایی متداول برای جلوگیری از ایجاد جلبک در محفظه داخلی مخزن ذخیره آب پلی اتیلن محسوب می‌شوند. تنها یک قاشق چای‌خوری از ماده سفیدکننده به ازای هر گالن آب ذخیره شده در مخزن پلی اتیلن به خوبی می‌تواند فرآیند پاک‌سازی محفظه داخلی آن را انجام بدهد.

وجود کلر در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن با ایمن نگه‌داشتن آب آشامیدنی ذخیره شده از تشکیل جلبک در فضای داخلی مخزن نیز جلوگیری می‌کند. طبق محاسبات انجام شده ۴ قسمت پودر کلر برای ۱۰۰۰۰۰۰ قسمت آب کفاف می‌دهد. لطفاً توجه داشته باشید که انجام پروسه پاک‌سازی مخزن آب پلی اتیلن توسط مواد شیمیایی اعم از کلر و سفیدکننده (وایتکس) به دلیل امکان بروز مسمومیت، مستلزم دقت و مهارت بسیار زیاد و یا استفاده از افراد ماهر است.

جلوگیری از تابش نور خورشید: انتخاب رنگ مناسب در فرآِیند تولید و هنگام خرید مخزن از دیگر روش‌های جلوگیری از ایجاد جلبک در مخزن ذخیره آب پلی اتیلن است. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد رشد و نمو جلبک‌ها در اثر تابش نور خورشید افزایش می‌یابد؛ بنابراین استفاده از مخزن پلی اتیلن با رنگ مات از ایجاد جلبک ممانعت می‌کند. دو رنگ مشکی و زرد دو نمونه از مرغوب‌ترین رنگ‌های به کار رفته در تولید مخازن پلی اتیلن ضد جلبک هستند.

استفاده از پوشش‌هایی همچون پشم‌شیشه با رنگ تیره، نایلون‌های محافظ، انواع فوم و آلومینیوم و مواردی از این دست را نیز می‌توان به عنوان دیگر روش‌های جلوگیری از تابش نور خورشید به مخزن پلی اتیلن به شمار آورد. اگرچه می‌توان روش‌های فوق را نیز به عنوان محافظت از مخازن پلی اتیلن در برابر تابش نور خورشید به شمار آورد؛ اما لایه‌بندی و ساختار قوی مخازن تولید شده شرکت خزر منبع بندر شما را تا حد زیادی از به کار بردن این روش‌ها بی‌نیاز می‌کند.

فیلتر چند مرحله‌ای: رابطه مستقیمی بین نصب فیلتر و تداوم و حفظ پاکیزگی آب آشامیدنی ذخیره شده در مخزن پلی اتیلن وجود دارد. در این بین فیلتر محافظ UV از کاربرد بیشتری در انواع مخازن ذخیره آب پلی اتیلن برخوردار است.

سرویس دوره‌ای: شما می‌توانید با انجام سرویس‌های منظم و حساب شده، نظافت مخزن ذخیره آب منزل یا محل کار خود را تأمین کنید. الزامی است تا فرآیند تمیزکاری مخزن پلی اتیلن ذخیره آب آشامیدنی در فواصل هر ۳ تا ۶ یک‌بار و با دقت انجام بشود. تخلیه مخزن، انجام شستشوی اصولی و انباشت مجدد آب از مراحل فرآیند تمیزکاری و تأمین نظافت مخازن پلی اتیلن ذخیره آب هستند. برای شستشوی مخازن 1000 تا 4000 لیتر بین به ترتیب بین 4 پیمانه تا 4 لیتر مایع سفیدکننده (وایتکس) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه شستشوی مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

  • تخلیه کامل آب ذخیره شده درون مخزن
  • تخلیه کامل آب درون شیر خروجی مخزن
  • از بین بردن کلیه رسوبات درون مخزن آب
  • برس کشی محفظه درون مخزن ذخیره آب
  • استفاده از فشار آب برای شستشوی دیواره‌ها
  • شستشوی محل اتصالات مخزن ذخیره آب
  • آبکشی محفظه داخلی مخزن ذخیره آب
  • استفاده از ماده سفیدکننده برای شستشو
  • شستشوی مجدد محفظه داخلی مخزن

نکته: برای اطمینان بیشتر اجازه دهید تا محلول مایع سفیدکننده و آب به مدت ۲۴ ساعت در مخزن باقی‌مانده و سپس فرآیند تخلیه و شستشوی مجدد مخزن انجام شود.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 8 =