Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کاربرد بخار در صنایع مختلف

کاربرد بخار در صنایع

با توجه به کاربردهای فراوان بخار و دیگ بخار از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود که قصد داریم در ادامه این مقاله کاربرد بخار در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

جهت خرید دستگاه کارواش بخار از سایت خزر منبع کلیک کنید.

 

بخار و کاربردهای آن

توجه داشته باشید یکی از راه‌هایی که می‌توان حرارت را به راحتی انتقال داد، استفاده از بخار آب می‌باشد چرا که آب ظرفیت حرارتی بالایی دارد و همچنین به راحتی در دسترس قرار می گیرد.

توجه داشته باشید که بخار می تواند انرژی زیادی را در خود نگه دارد همانطور که می‌دانید حرارت بخار معمولاً به صورت گرمای پنهان است.

مزیت های استفاده از بخار

یکی از مزایای بسیار مهم بخار انتقال و توزیع راحت و آسان آن می باشد.

همانطور که ذکر شد بخار دارای گرمای پنهان می‌باشد که زمانی که بخار تبخیر شود حرارت بسیار زیادی تولید می‌شود.
یکی دیگر از مزایای بخار راندمان بالای دیگ بخار است همچنین می توان به ارزان بودن و در دسترس بودن بخار اشاره کرد.

کاربرد دیگ بخار در صنایع غذایی

از بخار در صنایع غذایی برای کنسرو کردن که برای بسته بندی های مواد غذایی یا قوطی های کنسرو به صورت وکیوم شده و همچنین برای منجمد کردن که برخی از غذا پخته شده و آماده به صورت منجمد قرار می گیرند.

همچنین برای خشک کردن و یا … در صنایع غذایی استفاده می شود. توجه داشته باشید که صنایع غذایی اغلب فرآیندها به صورت مداوم بوده که شما باید از تجهیزات با کارایی بالا و راندمان بالا استفاده کنید. برای همین برای تامین حرارت مورد نیاز در صنایع غذایی از دیگ های بخار استفاده می‌کنند چرا که دارای کارایی بالا و راندمان مناسب می باشند.

کاربرد دیگ بخار در صنعت چاپ

توجه داشته باشید برای برخی از کارهای چاپ نیاز به حرارت دارند معمولاً برای مواردی که نیاز به دمای تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد می باشد از بخار استفاده می شود.

استفاده از بخار در صنعت نوشیدنی

برای تولید نوشیدنی ها به حرارت و گرمایش نیاز است که باید این حرارت را بتوان تنظیم کرد که در اینجا بدون شک استفاده از دیگ بخار بهترین گزینه می باشد و پس از اینکه تولید نوشیدنی به پایان رسید باید به صورت مرتب شستشو و نظافت داده شوند از دستگاه های بخار استفاده کرده و دستگاه ها و محیط را به صورت کامل شستشو می‌دهند.

بخار در صنعت آماده سازی قیر

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم بخار در صنعت قیر و مصالح ساختمانی می باشد که برای اینکه قیر تولید شود باید مخزنی که قیر را در آن ذخیره می کنند ابتدا گرم شود و در دمای بالایی ثابت بماند که در اینجا از دیگ های بخار استفاده کرده تا مخزن ذخیره‌سازی قیر را گرم کرده و در دمای ثابت نگه دارد.

کاربرد بخار در صنایع شیمیایی و دارو

بهتر است بدانید که مواد شیمیایی و دارو به پلیمرها مربوط می باشد که برای تولید موادی که توسط پلیمرها انجام می شود نیاز به حرارت و گرمایش دارد که برای این حرارت از دیگ بخار استفاده می کنند

استفاده از دیگ بخار در صنایع لبنی

در صنایع لبنی و فرآورده های آن توسط بویلر یا بخار برای خشک کردن و تبخیر و … مورد نیاز است که در اینجا از دیگ بخار استفاده می کنند.

کاربرد دیگ بخار در صنایع دریانوردی

برای بخش های مختلف مانند موتورخانه در صنایع دریانوردی معمولاً به دنبال راه‌حل‌هایی مناسب برای تولید حرارت و گرما می باشند که امروزه یکی از کاربردهای دیگ بخار استفاده از آن در موتورخانه در قسمت های مختلف صنعت دریانوردی می‌باشد.

کاربرد دیگ بخار برای صنایع پتروشیمی و نیروگاه ها

توجه داشته باشید امروزه برای تولید محصولات شیمیایی و … نیاز به حرارت و گرمایش دارند که این حرارت و گرمایش توسط دیگ های بخار تامین می‌شود که در صنایع پتروشیمی و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای ظرفیت بسیار بالایی هستند.

کاربرد دیگ بخار در صنایع پارچه

بهتر است بدانید که برای رنگ آمیزی پارچه ها نیاز به حرارت با تنظیمات و درجه ملایم دارد که در اینجا از دیگ بخار استفاده می‌کنند البته در خشکشویی ها نیز برای ارائه خدمات حتماً از دستگاه دیگ بخار استفاده می‌کند.

از دیگر کاربردهای دیگ بخار می‌توان در صنایع لاستیک سازی و تولید کامپوزیت و یا در صنایع بسته بندی سخت و صنعت پلاستیک و همچنین در صنایع چوب و … اشاره کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =