Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

نگهداری از مخازن پلی اتیلن

روش‌های قالب‌گیری

نحوه نگهداری از مخازن پلی اتیلن

در گذشته جهت ذخیره و نگهداری آب شرب از مخازن فلزی استفاده می‌شد. بهره‌گیری از این نوع مخازن در طولانی مدت سبب بروز مشکلاتی نظیر تغییر بو و طعم آب بدلیل مقاومت پایین فلز در برابر زنگ‌ زدگی و بهداشت پایین این نوع مخازن می‌شد.

پس از آن بهره‌گیری از پلی‌اتیلن جهت ساخت مخزن ذخیره آب مطرح شد. پلی‌اتیلن ماده‌ای کاملا خنثی و غيرفعال به‌لحاظ شيميايي است و اين ويژگي سبب شده تا براي ذخيره موادي مانند آب آشاميدني كه تغييرات بو و مزه در آن بسيار كليدي است استفاده شده و نگهداري بهداشتي آب آشاميدني را امكان‌پذير مي‌كند.

مخازن پلي‌اتيلن امروزه بسيار رايج و كاربردي هستند و بطور گسترده در ظرفيت‌ها و ابعاد گوناگون مورد نياز در مصرف صنعتي و خانگي توليد مي‌شوند. اين مخازن ويژگي‌هاي مطلوبي دارن كه سبب جلب توجه مديران صنايع و افراد شده است.

حال با توجه به بهره گیری از این مخازن نحوه نگهداری از مخازن پلی اتیلن جهت اقزایش طول عمر این محصولات اهمیت ویژه ای دارد.

از جمله مزاياي استفاده از مخازن پلي‌اتيلن خزر منبع  به موارد زير مي‌توان اشاره كرد:

  • امكان نگهداري از آب بصورت كاملا بهداشتي
  • موجود در انواع ظرفيت جهت مصرف صنعتي و خانگي
  • قيمت بصرفه نسبت به نسخه فلزي
  • سبك بودن و امكان حمل و نقل آسان
  • نگهداري و تعمير آسان
  • عدم زنگ‌زدگي و بروز بيماري ناشي از مصرف آب آلوده

بدلیل مقاومت بالای پلی‌اتیلن عمر این مخازن بین 15 الی 25 سال تخمین زده شده است! اگرچه با برشمردن مزاياي مخازن پلي‌اتيلن متوجه دوام و سازگاري آن شديم اما اين به معني آسيب‌ناپذير بودن اين مخازن نيست. علاوه بر آن، با بكارگيري نكاتي در جهت نگهداري درست و اصولي اين مخازن بايد اقدام نمود.

از جمله نكات مهم در نگهداري مخازن پلي‌اتيلن توجه به محل و شرايط نگهداري در گرما و سرما مي‌باشد.

نگهداری از مخازن پلی اتیلن

نگهداری از مخازن پلی اتیلن در سرما:

وجود سرما سبب انجماد سیال و در نهایت ترک خوردن دیواره مخزن می‌شود. اگرچه آب‌و‌هواي كشور ما در سرد ترين ماه‌هاي سال سبب بروز يخ‌زدگی نمی‌شود اما به‌منظور نگهداری درست لازم است که دمای انجماد سیال درون مخزن را در نظر بگیریم. همچنین تا حد الامکان مخازن درون فضای بسته با دمای یکنواخت قرار دهیم اما در صورتیکه مخزن در محیط بیرون قرار دارد می‌توان از عایق یا هیتر جهت گرمکن استفاده نمود. بدلیل افزایش حجم آب در هنگام انجماد نباید تمام ظرفیت مخزن را از آب پر کنیم. علاوه بر موارد فوق عدم سکون آب و گردش جریان مانع یخ‌زدگی است.

نگهداری از مخازن پلی اتیلن در گرما:

وجود گرمای شدید نظیر فصل تابستان و یا وارد شدن سیال با دمای بالا به مخزن سبب کاهش دوام مخزن پلی‌‍اتیلن می‌شود. این مخازن دمای بالا را تا مدت زیادی حفظ می‌کنند که این موضوع سبب آسیب به بدنه مخزن در طولانی مدت می‌شود. اگرچه این نوع از مخازن مقاومت خوبی در برابر آفتاب و اشعه‌های آن دارند ولی تماس مستقیم با پرتو خورشید سبب نازک و پوسته پوسته شدن، شکنندگی و ترک برداشتن مخزن می‌شود. به همین جهت نصب سایبان امری بسیار کمک کننده خواهد بود.

نگهداری از مخازن پلی اتیلن در برابر جلبک:

نفوذ نور خورشید سبب فراهم آوردن شرایط جهت رشد جلبک می‌شود. به همین علت اکثرا این مخازن به رنگ سفید ساخته می‌شود تا نور خورشید را کاملا منعکس نماید. نوع ساده این مخازن را باید در مکان تاریک نگهداری نمود، علاوه بر آن بهره گیری از نوعی از مخازن پلی‌اتیلن به نام مخازن سه لایه که داراری لایه ضد نور هستند ، امکان ورود نور درون مخزن را از بین برده و مشکل تولید جلبک برطرف می‌گردد.

ضدعفونی کردن و شستشوی مخزن پلی‌اتیلن:

ضدعفونی و شستشوی مخزن سبب سلامت آب ذخیره شده در مخزن می‌شود. ذخیره آب در مخازن به علت وجود املاح سبب ایجاد رسوب می‌شود، بنابراین شستشوی مخزن بعد از چند دوره استفاده الزامیست.

اگر ابعاد مخزن بگونه‌ای باشد که امکان دسترسی به درون آن را داشته باشید، شستشو بسیار بهتر و سریع‌تر صورت می‌گیرد. در این روش با استفاده از فرچه و برس براحتی امکان جداسازی رسوبات فراهم می‌شود و پس از آن با استفاده از مایع سفید کننده در حجم کم و آب پرفشار عملیات شستشو را ادامه دهید. سپس بدنه مخزن را بطور کامل با آب بشویید تا عاری از مواد سفید کننده شود.

اما اگر ابعاد مخزن بزرگ باشد و امکان دسترسی به درون آن نباشد باید مخزن را از سیستم لوله‌کشی جدا نموده و سپس یک قاشق کلر 5% را درون 100 لیتر آب وارد نموده و به مدت 12 ساعت درون مخزن بماند. سپس با وصل کردن پمپ مخزن، آلودگی‌ها را خارج کنید. توجه داشته باشید که مخزن حتما یک مرتبه از آب پر و خالی شود تا محلول شوینده بطور کامل شسته شود.

 

علاوه بر مطالب فوق توجه به نکات زیر در نگهداری  از مخازن پلی اتیلن بسیار موثر و کمک‌کننده خواهد بود:

  • از هوابند کردن درب مخزن خودداری کنید تا در هنگام مکش پمپ امکان جایگزینی هوا وجود داشته باشد و فشار منفی ایجاد نشود.
  • از وارد نمودن سیال با دمای بیشتر از 55 درجه سانتیگراد و سیال در حال جوش به درون مخزن خودداری نمایید.
  • مخزن باید روی سطح صاف قرار گیرد و سکوی زیرین آن باید حداقل 10 سانتی متر از هر طرف بزرگتر باشد. از قراردادن مخزن روی سطح شیبدار خودداری کنید.
  • از جابجایی مخزن حاوی سیال اجتناب کنید.
  • مخزن را دور از آتش نگهداری نمایید.
  • از قراردادن اجسام سنگین برروی مخزن اجتناب کنید.
  • از برخورد اجسام تیز به بدنه مخزن جلوگیری نمایید.
  • مخزن را دور از جریان الکتریسیته قرار دهید.

با توجه به مطالب فوق تهیه مخزن از کمپانی معتبر سبب رضایت خاطر و نگهداری بهداشتی از آب می‌شود. خزر منبع بندر یکی از معتبرترین کارخانه‌ها در زمینه تولید مخازن پلی‌اتیلن است که با استناد به تجربه‌ی طولانی و حرفه ای و همچنین بکارگیری پیشرفته ترین متد موجود به ساخت انواع مخازن پلی‌اتیلن در ابعاد و ظرفیت‌های متنوع می‌پردازد. مخازن مرغوب تولید شده توسط خزر منبع بندر علاوه بر تولید اصولی و ذخیره بهداشتی آب، امکان ارسال به سراسر کشور را داشته و کارشناسان فروش ما آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =