Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

محاسبه حجم مخزن آب برای واحدهای مسکونی

محاسبه حجم مخزن آب

محاسبه حجم مخزن آب برای واحدهای مسکونی

یکی از مشکلات جوامع شهرنشین رشد روز افزون جمعیت و عدم تناسب آن با ساختارهای پیشرفته تأسیسات شهری به ویژه در بخش مصارف آب آشامیدنی است. استفاده از آب به منظور مصارف متعدد از دیر باز در ردیف پر اهمیت‌ترین نیازهای بشری محسوب می‌شود. همگام با پیشرفت تکنولوژی و ازدیاد جمعیت کره زمین، مصرف آب و شیوه‌های متنوع ذخیره آن نیز تا حد چشمگیری افزایش داشته است.

بیشتر شدن مصرف آب به خصوص در مجتمع‌های مسکونی در تعداد طبقات بالا، کاهش فشار آب مصرفی را به همراه دارد. افت فشار آب در شهرهای کویری و یا مناطقی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند به شکل محسوس‌تری احساس می‌شود. در این مقاله شما را با مناسب‌ترین حجم مخازن جهت ذخیره‌سازی و نگهداری آب مصرفی در منازل مسکونی آشنا خواهیم کرد.

دلایل استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره آب

طبق محاسبات سازمان نظام مهندسی و سازمان آب دو روش کلی محاسبه بر اساس زیر بنای ساختمان و تعداد خانوار برای استفاده از مخزن پلی اتیلن جهت ذخیره آب در واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده است. به‌طورمعمول استاندارد لازم برای ذخیره آب در هر یک از واحدهای آپارتمانی ۲۵۰ لیتر است. رقم استاندارد آب مصرفی برای هر فرد چیزی در حدود ۱۵۰ لیتر محاسبه شده است.

در نظر گرفتن نوع کاربری و منطقه جغرافیایی مجتمع‌های مسکونی نیز در محاسبه میزان آب مصرفیشان تأثیرگذار است. نیاز به نگهداری و تأمین میزان فشار آب برای مصارف متعدد دو نمونه از عوامل تأثیرگذار در استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره آب محسوب می‌شوند. استفاده از مخزن ذخیره آب پلاستیکی علیرغم مزیت‌های متعدد؛ به دلیل خطرات ناشی از زلزله به ویژه در شرایط جغرافیایی ایران، گزینه‌ای مناسب برای نگهداری آب در فضای بالای ساختمان‌های مسکونی محسوب نمی‌شود.

محاسبه حجم مخزن آب برای واحدهای مسکونی

حفظ میزان فشار آب مصرفی به عنوان یکی دیگر از دلایل استفاده از مخزن پلی اتیلن ذخیره آب شناخته می‌شود. توجه به مشخصات تخصصی ساختمان از قبیل تعداد طبقات، واحدها و ارتفاع در انتخاب بهترین مخزن پلاستیکی نگهداری آب تأثیرگذار است. برخی از مجتمع‌های مسکونی تنها در برخی از ساعات روز؛ یعنی ساعات اوج مصرف با مشکل افت فشار آب مواجه می‌شوند. برقراری تعادل در فشار آب مصرفی ساختمان بدون نصب دستگاه پمپاژ از طریق محاسبه حجم مخزن و بررسی ساعات کم‌آبی انجام می‌شود.

بیشترین استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره آب در ساختمان‌هایی با ثبات فشار آب و صرفاً به منظور جلوگیری از قطعی طولانی‌مدت آب، انجام می‌شود. مخزن ذخیره آب پلاستیکی مورد استفاده در واحدهای مسکونی بدون در نظر گرفتن ساعات احتمالی قطع آب می‌بایست برای هر ساعت از شبانه‌روز ذخیره کافی داشته باشد.

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد از دیگر نکات مهم در استفاده از مخزن پلی اتیلن ذخیره آب در نظر گرفتن ارتفاع ساختمان است. ارتفاع بلند برخی از ساختمان‌ها سیستم آب‌رسانی به طبقات بالاتر را با اختلال مواجه می‌کند. رفع مشکل آب‌رسانی به طبقات بالا تنها از طریق نصب دستگاه جبران فشار آب میسر می‌شود؛ زیرا قرار دادن مخزن آب پلی اتیلن در قسمت فوقانی ساختمان‌ها نادرست است.

استانداردهای لازم در انتخاب مخزن ذخیره آب

حجم مخزن ذخیره آب مورد استفاده برای مجتمع‌های آپارتمانی، ویلاها و … بسته به میزان مصرف، تعداد ساکنین و مدت‌زمان سکونت (برای مناطق گردشگری) متغیر است. بررسی دقیق سیستم آب‌رسانی واحدهای مسکونی از نکات قابل‌توجه در هنگام انتخاب مخزن ذخیره آب پلی اتیلن محسوب می‌شود. شیوه ذخیره‌سازی و نگهداری آب در منازل مسکونی متناسب با نوع کنتورها اعم از مجزا و مشاع نیز تغییر خواهد داشت.

توجه داشته باشید که نصب و استفاده از مخازن ذخیره آب پلی اتیلن برای هر خانواده به صورت مجزا نیز امکان‌پذیر است. نکته قابل‌توجه اینکه در استفاده از مخازن ذخیره آب پلاستیکی امکان نصب دو انشعاب جهت خروجی آب برای کنتورهای مشاع نیز انجام می‌شود. در کنتورهای مشاع به ازای هر آپارتمان ۴ واحدی با ۱۰۰ متر مساحت نصب مخزنی با ۱۰۰۰ لیتر گنجایش کفاف می‌دهد.

فرمول محاسبه برای انتخاب مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

اگرچه مشاورین ما در شرکت خزر منبع بندر شما را در انتخاب مناسب‌ترین مخزن ذخیره آب یاری می‌کنند؛ اما فرمول زیر نیز محاسبه‌ای دقیق جهت انتخاب بهترین گنجایش مخزن مورد نیاز است. یک مجتمع مسکونی با ۵ طبقه ۲ واحدی را در نظر بگیرید و استاندارد مصرف آب برای هر فرد را نیز عددی در حدود ۱۵۰ لیتر فرض کنید. حاصل‌ضرب عدد به دست آمده از مجموع واحدها ضربدر تعداد ساکنین را در ۱۵۰ لیتر استاندارد مصرف آب ضرب کنید.

عدد حاصل شده از محاسبات فوق را ۱۶ ساعت کارکرد مفید تقسیم و در ۴ ساعت پیک مصرف ضرب می‌کنیم. رقم نهایی این محاسبه میزان دقیقی از ذخیره آب مورد نیاز هر مجتمع آپارتمانی را تعیین کنید. شایان‌ذکر است که میزان مصرف آب در روزهای تعطیل به‌صورت محسوسی افزایش خواهد داشت.

جهت سفارش و خرید دستگاه کارواش بخار روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =