Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی

سختی گیر یا همان دستگاه رسوب گیر ، که به آن نرم کننده آب نیز گفته میشود، سیستمی است که برای حذف برخی ناخالصی ها موجود در آب استفاده میشود. در دستگاه سختی گیر رزینی، با عبور دادن آب سخت و دارای املاح از میان لایه های حاوی رزین با فشار بالا، نوعی تصفیه آب و حذف رسوبات انجام میشود. جنس بدنه این دستگاه غالبا از فلز و یا فایبرگلاس ساخته می شود.

در ادامه این مطلب به معرفی این نوع دستگاه می پردازیم. با ما همراه باشید.

سختی گیر رزینی چیست؟

متداولترین نوع سختی گیر برای از بین بردن رسوب آب، سختی گیرهای رزینی هستند. سختی گیرهای رزینی در طی فرآیندی یون های سدیم را با یون های کلسیم و منیزیم جا به جا می کنند.

این فرآیند باعث می شود که املاح موجود در آب خاصیت رسوب کنندگی خود را از دست بدهند و آب سخت به آب نرم تبدیل شود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه

دستگاه های سختی گیر رزینی معمولا به شکل استوانه های فلزی هستند که درون آن ها ذرات رزین قرار می گیرد و داخل سطح این دستگاه ها با رنگ اپوکسی پوشش داده می شود تا از خوردگی جلوگیری گردد و طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند.

به صورت کلی اجزای تشکیل دهنده یک سختی گیر رزینی به شرح  زیر می باشد:

1.شیر تخلیه هوا 2. فشارسنج  3. ورودی آب 4. لوله خروجی آب 5. شیر چند راهه 6. شیر آب نمک 7. رزین8.آب پخش کن 9. صفحه آب پخش کن 10 . لوله خروجی شستشوی معکوس یا بک واش 11. شیرتخلیه آب 12.پایه ها 13. آب نمک  14. مخزن آب نمک  15. دریچه بازدید

دلایل استفاده از سختی گیر رزینی

از مهمترین ناخالصی های آب میتوان به املاح کلسیم و منیزیم اشاره کرد. مقدار بیش از حد این املاح، برای مصارف صنعتی و خوراکی مناسب نمی باشد همچنین سختی آب، عامل ایجاد رسوب در لوله ها و اتصالات آب، دستگاه های خانگی و صنعتی ، دیگ های بخار، مبدل های حرارتی، برج های خنک کننده و سیستم های سرد کننده و … می باشد.

مطابق استاندارد WHO سختی آب را با واحد PPM اندازه گیری می کنند. آب با داشتن حداکثر 150PPM  نرم است و آبی که دارای 150 تا 250 PPM باشد متوسط و اگر بیش از 250 PPM باشد آب سخت است .

کاربرد دستگاه :

رسوب موجود در آب اثرات مخرب زیادی بر سلامتی افراد و همچنین کیفیت عملکرد وسایل خانگی و صنعتی خواهد داشت . از این رو دستگاه رسوب گیر در مصارف گوناگونی استفاده میشود که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده جهت نرم کردن آب دیگ های بخار و مبدل های حرارتی

استفاده برای سختی گیری آب مورد نیاز برج های خنک کننده و سیستم های سرمایش

استفاده جهت حذف سختی آب چاه ، حذف سختی آب های سطحی

استفاده برای از بین بردن سختی آب آشامیدنی  ، بویلر ، راکتور وآب جبرانی

جلوگیری از رسوب‌گذاری در دستگاه‌های گران قیمت

پیشگیری از گرفتگی لوله‌های انتقال آب

نحوه کارکرد دستگاه :

فرآیند سختی گیری با عبور آب سخت از میان رزین های تبادل یونی که در داخل مخزن دستگاه قرار دارند املاح کلسیم و منیزیم را حذف می کند. رزین تبادل یونی، سدیم موجود خود را با  کلسیم و منیزیم موجود در آب جا به جا می کند. در نتیجه آب عبور داده شده از میان دانه های رزین، بدون سختی و تنها حاوی نمک های سدیم خواهد بود.

انواع سختی گیرها :

سختی گیر رزینی دستی

الزامیست کلیه رزین های موجود در سیستم های سختی گیر رزینی بصورت دوره ای و مداوم شسته شود و فرآیند شستشوی معکوس صورت پذیرد تا از رسوب مواد معدنی سخت جلوگیری شود. در سختی گیر رزینی دستی عملیات احیای رزین به صورت دستی و توسط شیر دستی انجام می گیرد.

در مدل سختی گیر نیمه اتوماتیک ، شیر نیمه اتوماتیک در مدل های مختلف و در سایز های 3/4″  و 1” و  2”  روی سیستم نصب شده و مدیریت فرآیند سختی گیری و فیلتراسیون را به عهده دارد

در سختی گیر اتوماتیک فرآیند احیا رزین به صورت کاملا خودکار انجام میشود و نیاز به اپراتور ندارد. شیرهای اتوماتیک میتوانند فرآیند نرم سازی آب و فیلتراسیون را برحسب زمان و یا حجم آب عبوری کنترل کنند. معمولا شیرهای اتوماتیک دستگاه فرآیند احیاء را هر 8 ساعت یکبار انجام می دهند.

جهت سفارش و خرید سختی گیر تمام اتوماتیک روی لینک کلیک کنید.

جهت سفارش و خرید سختی گیر نیمه اتوماتیک روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =