Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

استاندارد آب تغذیه جهت بویلرهای آب گرم

استاندارد آب بویلرهای آب

استفاده از سیستم‌های گرمایشی مدرن و صنعتی به منظور تأمین حرارت آب، یکی از ملزومات زندگی شهرنشینی در عصر حاضر است. بررسی مداوم آب تغذیه بویلرهای آب گرم به عنوان یکی از تجهیزات بسیاری ضروری در بخش تأسیسات موتورخانه‌ای که وظیفه تأمین گرمایش منازل مسکونی و … را بر عهده دارند به دلیل تأثیر در عملکرد این محصولات بسیار حاضر اهمیت است. در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری از نحوه عملکرد، دلایل استفاده و بررسی استانداردهای لازم جهت آب تغذیه بویلرهای آب گرم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بویلر آب گرم چیست؟

بویلر آب گرم صنعتی یکی از اجزای بسیار کلیدی بخش تأسیسات سیستم‌های حرارتی یا موتورخانه‌های واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و غیره است. علاوه بر مصارف شخصی از انواع بویلرهای آب گرم در صنایع مختلف همانند کارخانه جات، بیمارستان‌ها و غیره و با هدف انتقال گرما از سوخت به آب (گرمایش آب) نیز استفاده می‌شود.

جریان آب داغ تأمین شده توسط بویلرهای آب گرم در رادیاتور (Radiator)، فن کوئیل (Fan Coil)، هیتر یونیت (Heater unit) و … جاری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه استاندارد دمای بویلر آب گرم چیزی در حدود ۹۰ درجه سانتی‌گراد است؛ اما این دما در برخی از موارد نظیر فرآیند پاستوریزاسیون شیر می‌تواند تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش یابد. کلیه تولیدات بخش فلزی شرکت خزر منبع بندر در زمینه محصولات مختلف نظیر انواع بویلر آب گرم با برترین کیفیت فولاد موجود در بازار انجام می‌شود.

انواع بویلرهای آب گرم صنعتی

بویلرهای آب گرم بر مبنای سیال

بویلر آب گرم بر مبنای گاز ناشی از احتراق شعله

بویلرهای آب گرم ساخت شرکت خزر منبع بندر

کلیه بویلرهای آب گرم ساخت شرکت خزر منبع بر اساس استانداردهای بین‌المللی و تحت نظارت شرکت مهندسی و بازرسی فنی ناظران یکتا به نمایندگی از طرف اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ريال طراحی، محاسبه و ساخته شده و با پلاک استاندارد ارائه می‌گردند.

ظرفیت بویلر آب گرم شرکت خزر منبع بندر از ۸۲۰۰۰kcal/hr الی ۵۰۰۰۰۰۰kcal/hr با ۶-۱۰ bar بدنه و محفظه احتراق دیگ‌های مطابق استاندارد از فولاد آتش‌خوار ۱۷ Mn4 (DIN17155) و تیوپ‌های دود از جنس St35.8 (DIN17175) می‌باشد. الکترود مصرفی در جوشکاری مطابق با استاندارد ۷۰۱۸، ۶۰۱۰ A.W.S.E بوده و الکترودها قبل از جوشکاری در هیترهای مخصوص تا دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد پیش گرم شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جوشکاری بدنه دیگ‌ها بر اساس PQR و WPS تائید شده توسط جوشکاران گواهینامه دار انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید که بازدهی بویلرهای شرکت خزر منبع بندر مطابق استاندارد بالای ۹۰ درصد می‌باشد. به لحاظ سهولت در بازدید و انجام رسوب‌زدایی یک دریچه manhole و یک دریچه handhole در بدنه دیگ تعبیه شده است. کلیه دیگ‌ها با ۱/۵ برابر فشار طراحی مورد تست هیدرواستاتیک (Hydrostatics) قرار می‌گیرند.

بدنه بویلرهای آب گرم خزر منبع بندر با پشم سنگ مخصوص با ضخامت متناسب و هم‌چنین درب‌های ابتدایی این دیگ‌ها توسط بتون نسوز، ایزوله می‌شود. روپوش بویلرهای آب گرم از ورق استیل با ضخامت متناسب کاور بندی می‌گردد. بدنه بویلرهای آب گرم بر روی شاسی مقاوم مونتاژ شده تا ضمن تحمل ضربه‌های ناشی از جابه‌جایی یا وزن دیگ، به راحتی بر روی فونداسیون قرار بگیرد. لازم به ذکر است که کلیه دیگ‌های خزر منبع بندر در صورت نصب و راه‌اندازی صحیح و مطابق استاندارد به مدت دو سال گارانتی می‌شوند.

نکات ضروری در سنجش استاندارد آب تغذیه جهت بویلرهای آب گرم

عدم وجود هرگونه املاح در آب تغذیه بویلرهای آب گرم بسیار ضروری است. عموماً سفارش بویلرهای آب گرم و سختی گیر به صورت مشترک انجام می‌شود تا وجود املاح یا سختی احتمالی درون آب بویلر توسط سختی گیر برطرف گردد. اولین و مهم‌ترین نکته در سنجش آب تغذیه بویلرهای صنعتی استفاده از به‌روزترین تسترهای سنجش آب درون دیگ است.

شایان ذکر است که رابطه مستقیمی بین کیفیت تستر و نتیجه دقیق وجود املاح در آب تغذیه بویلرهای آب گرم وجود دارد. استفاده مستقیم از آب تغذیه بویلر آب گرم بدون هرگونه افت فشار قبل یا بعد از کارکرد دیگ در نتیجه نهایی تست سنجش آب تغذیه بویلرهای صنعتی بسیار تأثیرگذار است. به عبارت ساده‌تر نمونه ارسالی آب تغذیه بویلر آب گرم نباید قبل یا بعد از افت فشار آب گرفته و برای انجام تست در آزمایشگاه ارسال گردد.

توجه داشته باشید که برای سنجش آب تغذیه بویلرهای آب گرم به‌هیچ‌عنوان نباید از آب راکد درون دیگ استفاده کرد. خنک بودن نمونه آب تغذیه بویلرهای آب گرم جهت ارسال به آزمایشگاه، درصد بروز هرگونه خطا در نتیجه آزمایش نهایی را به شکل چشمگیری کاهش داده و بسیار معتبر است.

شاید بپرسید که این میزان دقت در انجام پروسه سنجش آب تغذیه بویلرهای آب گرم صنعتی به چه منظور انجام می‌شود؟ باید بدانید که بروز هرگونه مشکل (املاح یا سختی) در محتویات آب تغذیه بویلر های آب گرم، صدمات جبران‌ناپذیری را به دیگ‌ها یا سایر تجهیزات مرتبط با آن‌ها وارد می‌کند.

ناگفته نماند که یکی از نکات بسیار ضروری در نگه‌داری از نمونه‌های آزمایشگاهی  آب تغذیه بویلرهای آب گرم، توجه به عدم قرارگیری نمونه در معرض هوا است؛ زیرا ترکیب آب موجود در هوا و سولفیت، کیفیت نمونه ارسالی برای آزمایشگاه را خراب می‌کند. در نتیجه اینکه بررسی‌های دوره‌ای آب تغذیه بویلر، بررسی عدم وجود سختی در آب تغذیه بویلر، تأمین فسفات استاندارد درون آب تغذیه بویلر و بسیاری موارد دیگر را می‌توان در ردیف نکات بسیار ضروری در سنجش آب تغذیه بویلرهای آب گرم به حساب آورد.

 

برای مشاهده بویلر ها و دیگر محصولات فلزی شرکت خزر منبع بندر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =