Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

روش‌های مقاوم‌سازی مخازن پلی اتیلن در برابر گرما و سرما

پلی اتیلن در گرما و سرما

آیا با روش‌های مقاوم‌ سازی مخازن پلی اتیلن در برابر گرما و سرما آشنایی دارید؟

مخزن پلی اتیلن به دلیل جنس پلیمر به کار رفته در فرآیند ساخت از مقامت نسبتاً بالایی در مقابل وضعیت دمایی سرد و گرم برخوردار است. با وجود توانایی بالای مخازن پلی اتیلن در نگه‌داری از مایعات در شرایط مختلف، پیروی از برخی استانداردها و اصول اولیه، عمر مفید و کارکرد بهینه این مخازن را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. در این مقاله به برخی از مهم‌ترین نکات و سؤالات متداول در خصوص مناسب‌ترین شیوه‌های نگه‌داری مخزن‌های پلی اتیلن در شرایط آب و هوایی مختلف اشاره خواهیم کرد.

شرایط نگه‌ داری از مخزن پلی اتیلن در برابر سرما و گرما

چندین روش مختلف برای افزایش میزان مقاومت و طول عمر انواع مخزن پلی اتیلن وجود دارد. یکی از سؤالات رایج استفاده‌کنندگان مخازن پلی اتیلن، آشنایی با شیوه‌های صحیح نگهداری از این مخازن در شرایط مختلف است. پیش از هر چیز توجه داشته باشید که مهم‌ترین نکته در محافظت صحیح از مخازن پلی اتیلن و محتویات درون آن در مقابل سرما و گرما، رعایت استانداردهای دمایی مناسب سیالات است. بر طبق استاندارد ISIRI ۱۶۸۷۳ طول عمر انواع مخزن پلی اتیلن بسته به شیوه نگهداری و کارایی آن‌ها حداکثر ۱۰ سال است.

عموماً وجود نوسان دما در ساعات مختلف شبانه‌روز و با سرد و گرم شدن مکرر درجه حرارت آب درون لوله‌ها، مانع از یخ‌زدگی مایعات درون مخزن می‌شود. درجه حرارت آب جاری در لوله‌های شهری به صورت میانگین از دمایی بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد برخوردار است. دو روش کلی برای نگهداری از مخزن پلی اتیلن و نیز محتویات آن‌ها در فصول سرد و گرم سال وجود دارد. قرار دادن سایه‌بان مناسب در فصول گرم سال درست در بالای سر مخزن پلی اتیلن، ضمن ممانعت از تابش مستقیم اشعه فرابنفش نور آفتاب به محفظه بیرونی مخزن از افزایش بیش از حد دمای مایعات درون آن نیز جلوگیری می‌کند.

دمای سیال داخل مخازن پلی اتیلن به دلیل ساختار پلیمری به کار رفته در آن‌ها تا حرارت ۴۰ درجه نرمال و در دماهای بالاتر بسته به نوع و گنجایش مخزن، متفاوت است. ناگفته نماند که برخی از مخازن پلی اتیلن از قابلیت تحمل حرارتی در حدود ۸۰ درجه سانتی‌گراد نیز برخوردار هستند.

تابش مستقیم نور خورشید در فصول سرد سال نیز دقیقاً عکس این قضیه عمل کرده و تا حد زیادی مانع از یخ بستگی مایعات درون مخزن پلی اتیلن می‌شود. توجه داشته باشید که میزان یخ‌زدگی مایعات در مخازن پلی اتیلن با گنجایش بالا به نسبت سایر مخازن در کمترین حد ممکن قرار دارد. خالی بودن بخشی از فضای درونی مخزن پلی اتیلن ذخیره آب، مانع از ترکیدگی مخزن در اثر فشار ناشی از افزایش حجم آب در شرایط انجماد می‌شود. توجه به انجام عایق‌کاری کلیه اتصالات هر یک از مخازن پلی اتیلن در مناطق سردسیر و با برودت شدید هوا یک ضرورت به حساب می‌آید.

علیرغم رعایت تمام موارد ضروری جهت نگهداری بهینه مخزن پلی اتیلن، کیفیت مواد اولیه به کار رفته در تولید مخازن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه کیفیت بالای مخزن پلی اتیلن میزان مقاومت این محصول در برابر انواع آسیب‌های محیطی را کاهش می‌دهد؛ اما رعایت برخی اصول نیز در این موضوع بی‌تأثیر نیست. شایان‌ذکر است که رابطه مستقیمی بین میزان مرغوبیت مواد اولیه به کار رفته در مخازن پلی اتیلن و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر فرسایش و تغییرات دمایی وجود دارد. طبعاً ساخت مخزن پلی اتیلن از مواد ضایعاتی و غیر استاندارد توسط افراد سودجو، علاوه بر کاهش کارایی، سبب محدودیت عمر مفید و افت مقاومت این محصولات در برابر شرایط محیطی نامساعد جوی نیز می‌شود.

مقاومت استاندارد مخزن پلی اتیلن ذخیره مایعات در شرایط آب و هوایی گرم و سرد چیزی بین مثبت ۴۵ و منفی 18 درجه سانتی‌گراد محاسبه شده است. توجه به جنس مواد ذخیره شده در درون مخزن پلی اتیلن نیز از موارد بسیار مهم در رعایت شیوه‌های نگهداری از مخازن در برابر سرما و گرما محسوب می‌شود؛ زیرا واکنش هر یک از مواد شیمیایی در برابر تغییرات دمایی کاملاً متفاوت از یکدیگر است.

سرعت یخ‌زدگی برخی از مواد شیمیایی در مقایسه با آب یا سایر مواد قابل ذخیره در مخزن پلی اتیلن بیشتر است. استفاده از برخی گرم‌کن‌های نیز از دیگر روش‌های مناسب جهت حفظ دمای متعادل و مراقبت از انواع مخزن پلی اتیلن در مقابل سرمای شدید هوا محسوب می‌شود. توجه داشته باشید علیرغم تمام موارد ذکر شده، نگهداری از مخزن پلی اتیلن در شرایط آب و هوایی سرد یا گرم برای مخازن گوناگون تا حدودی متفاوت است.

روش‌های جلوگیری از یخ‌ زدگی مخزن پلی اتیلن در سرما

  • ایجاد گردش آب درون مخزن پلی اتیلن
  • عایق‌کاری بدنه مخزن پلی اتیلن با پشم سنگ در برابر سرما
  • محافظت از مخزن پلی اتیلن با ساخت اتاقک
  • به‌کارگیری مخازن پلی اتیلن فوم دار دو لایه


روش‌های جلوگیری از یخ‌ زدگی مخزن پلی اتیلن در گرما

  • نصب سایه‌بان در بالای مخزن پلی اتیلن
  • جلوگیری از تابش اشعه فرابنفش به مخزن
  • حفظ دمای متعادل سیال درون مخزن

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 17 =