Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا انتشار ویروس کرونا از طریق آب شهری امکان‌پذیر است؟

ویروس کرونا در آب مخزن

 

 زمستان سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹ میلادی) سر آغاز انتشار یک بیماری ترسناک با نام COVID-19 در سراسر جهان بود! ویروسی که با تحت تأثیر قرار دادن زندگی روزمره مردم در اقصی نقاط جهان، سؤالات بسیاری را نیز با خود به همراه آورد! اغلب سؤالات مردم درباره راه‌های انتقال این ویروس و نشانه‌های اولیه آن بود؟ انتشار سریع ویروس کرونا توسط راه‌های تنفسی و تماسی، امکان انتقال این بیماری از طریق آب شرب لوله‌کشی را نیز به دغدغه‌ای بزرگ برای مردم تبدیل کرده است. ما در این مقاله تلاش کردیم تا به برخی از مهم‌ترین سؤالات شما درباره امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب شهری پاسخ بدهیم. لطفاً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کرونا ویروس چیست؟

کرونا ویروس یک بیماری عفونی از خانواده ویروس‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان است که سرماخوردگی تا بیماری‌های حاد تنفسی را شامل می‌شود. نخستین مورد از این بیماری در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده شد. درباره منبع و دلایل انتشار این بیماری همچنان ابهامات بسیاری وجود دارد. اگرچه ضعف جسمانی شدید، تب، سرفه‌های خشک از نشانه‌های اولیه بیماری کرونا محسوب می‌شوند؛ اما این نشانه‌ها در افراد گوناگون به صورت احتقان و آبريزش بيني، گلودرد، اسهال و … نیز قابل مشاهده هستند.

کرونا ویروس برای افراد مسن و همچنین افرادی که از بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی و … رنج می‌برند به‌مراتب خطرناک‌تر است. به‌طورمعمول اغلب افراد درگیر با ویروس COVID-19 از این بیماری نجات می‌یابند؛ اما بروز نشانه‌های این ویروس در برخی افراد نیز به مرگ می‌انجامد. رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده نظر انتقال این بیماری از انسان به انسان را به حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

راه‌های انتقال کرونا

راه‌های مختلفی برای انتشار ویروس کرونا از انسان به انسان وجود دارد. عطسه یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا از شخصی به شخص دیگر است. ذرات تنفسی ناشی از عطسه تا مدت‌زمان و فاصله‌ای معین در هوا معلق مانده و به سایر افراد منتقل می‌شوند. لمس سطوح آلوده به ویروس کرونا نیز از دیگر عوامل خطرآفرین در انتقال ویروس کرونا بین انسان‌ها است. توجه داشته باشید که تفاوت‌هایی بین میزان طول عمر ویروس در سطوح مختلف وجود دارد.

دوره نهفتگی این بیماری در انسان، میزان خطرات ناشی انتشار پنهان آن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین استفاده از برخی ابزار محافظتی نظیر ماسک و دستکش‌های بهداشتی به عموم مردم توصیه می‌شود. حفظ فاصله استاندارد یک و نیم تا دو متر بین افراد نیز از دیگر راه‌های مراقبتی در برابر انتقال ویروس کرونا است. با توجه به ماهیت عفونی بیماری COVID-19، استفاده از سرویس بهداشتی مجزا به منظور جلوگیری از انتقال بیماری از طریق فاضلاب و فضولات انسانی به سایرین از توصیه‌های اکید سازمان جهانی بهداشت به افراد درگیر با این بیماری محسوب می‌شود.

انتقال ویروس کرونا از طریق آب

امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب به‌ویژه آب لوله‌کشی شهری یکی از نگرانی‌های اغلب مردم درباره این بیماری است. این سؤالات با انتشار خبر آلودگی بخش فاضلاب یکی از شهرهای کشور فرانسه به صورت جدی‌تری مورد توجه عموم قرار گرفت. در پی تائید برخی منابع معتبر نظیر موسسه ملی تحقیقات سلامت، امکان ادامه حیات ویروس در آب و فاضلاب شهری وجود دارد. امکان انتشار ویروس کرونا از طریق آب و فاضلاب شهری تلاش برای سالم‌سازی آب شرب را به همراه داشته است.

به توصیه دانشمندان و سازمان جهانی بهداشت، فعال‌سازی سیستم ضدعفونی و تصفیه مرکزی آب آشامیدنی، امکان ادامه حیات و انتقال ویروس کرونا توسط لوله‌های آب شهری را از بین می‌برد. علیرغم این توصیه بهتر است تا افراد به‌ویژه ساکنین مناطق محروم و کسانی که از چاه استفاده می‌کنند، آب آشامیدنی موردنیاز خود را پیش از مصرف در حدود ۵ دقیقه جوشانده و بنوشند.

در پاسخ به سؤالات متداول شما درباره امکان انتقال ویروس کرونا از طریق آب لوله‌کشی شهری باید بگوییم که سیستم پایش روزانه آب لوله‌کشی در شهرها، امکان انتقال ویروس COVID-19 از طریق آب را تقریباً غیرممکن می‌کند. استفاده از کلر به عنوان یکی از قوی‌ترین مواد ضدعفونی کننده آب و نظارت بر اجرای صحیح تصفیه سازی، دو راهکار بسیار مهم در فرآیند سالم‌سازی آب جهت جلوگیری از انتقال ویروس از طریق آب لوله‌کشی هستند.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 1 =