Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

کاربرد محصولات پلی اتیلن در صنایع دریایی

پلی اتیلن دریایی

 آیا می‌توان از پلی اتیلن برای ساخت سازه‌های مربوط به صنایع دریایی استفاده کرد؟! تنوع بالای محصولات پلی اتیلن استفاده از این مواد در صنایع مختلف را امکان‌پذیر کرده است. تولیدکنندگان به واسطه هزینه به‌صرفه و مواد اولیه در دسترس، ساخت بخش زیادی از محصولات خود را با مواد پلی اتیلن انجام می‌دهند. استقبال از مواد پلیمری در ساخت قطعات کشتیرانی و دریایی به شکل روز افزون در حال افزایش است. برای آشنایی با انواع سازه‌های دریایی پلی اتیلن و مزیت‌ها و معایب هر کدام تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 انواع محصولات دریایی پلی اتیلن

تولید و ساخت محصولات مرتبط با صنایع دریایی هزینه زیادی دارد و به همین دلیل از سازه‌های پلیمری به عنوان جایگزینی مناسب برای ساخت انواع محصولات در صنعت دریایی استفاده می‌شود. در ادامه این بخش به برخی از متداول‌ترین محصولات پلی اتیلن مورد استفاده در صنعت دریایی می‌پردازیم.

 اسکله شناور (Floating dock): اسکله‌ها به منظور پهلوگیری کشتی‌ها، سوار یا پیاده کردن مسافرین، تخلیه بار و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسکله‌ها بسته به نوع و جنس بدنه در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و اسکله‌های شناور پلی اتیلن از جدیدترین انواع این تأسیسات دریایی پرکاربرد به حساب می‌آیند. اسکله‌های شناور بدون هر گونه پایه و اتصالات معمول بر روی سطح آب شناور هستند.

حمل، جابه‌جایی و گسترش اسکله‌های پلی اتیلن به دلیل ساختار ماژولار (Modular) به‌راحتی امکان‌پذیر است. اسکله‌های شناور ساخته شده از پلی اتیلن گزینه‌ای مناسب برای ساخت تفرجگاه‌های بستر دریا نظیر انواع رستوران و کافی‌شاپ‌های شناور محسوب می‌شوند.

انعطاف‌پذیری و سازگاری بالا در مقابل سیلاب‌ها، تلاطم امواج، جزر و مد، قابلیت بازیافت، حمل و نگهداری آسان، مستحکم در برابر وزن و فشار بالا، مقاوم در برابر جلبک و اشعه فرابنفش خورشید، تراکم بالا با امکان گسترش بر سطح دریا برخی از برترین مزیت‌های اسکله‌های شناور پلیمری هستند.

لوله پلی اتیلن (PE pipe): لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن از پرکاربردترین محصولات در صنایع دریایی محسوب می‌شوند. این لوله‌ها به منظور انتقال سیالات از فضای داخل رودخانه و دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای لوله‌های پلی اتیلن می‌توان برای انتقال فیبرهای نوری درون دریا، آبگیری آب‌شیرین‌کن و همچنین جهت سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه‌ها ساخته شده در بستر دریا اشاره کرد. طراحی لوله‌های پلی اتیلن می‌بایست با دقت زیاد و قابلیت انعطاف‌پذیری بالا در مقابل امواج پر قدرت و جریان‌های شدید دریایی انجام بشود.

نیاز به تخلیه دوره‌ای هوا از درون لوله، امکان جرم‌گرفتگی در طولانی‌مدت و … برخی از مشکلات لوله‌های پلی اتیلن مورد استفاده در صنایع دریایی محسوب می‌شوند. اتصال لوله‌های پلی اتیلن به کار رفته در بستر دریا به روش‌های متعددی اعم از جوش لب‌به‌لب، اتصال توسط فلنچ (Flange)، جوش به روش اکستروژن (Extrusion) و اتصال درز بند گسکت (Gasket) هستند.

مقاومت بالا در برابر خوردگی (در برابر آب شور دریا)، امکان فرسودگی کم، طول عمر بالا و عدم نشت در بخش اتصالات، امکان اتصال به صورت ترکیبی یا فیوژن (fusion) و سازگاری با محیط زیست موجودات دریایی از مهم‌ترین مزیت‌های لوله‌های پلی اتیلن به کار رفته در بستر دریا یا رودخانه به حساب می‌آیند. شایان ذکر است که لوله‌های پلی اتیلن دریایی از استقامت بالایی در برابر جریان‌های آب و هوایی مختلف برخوردار هستند.

 این لوله‌ها بر خلاف نمونه‌های فلزی خود به‌هیچ‌عنوان زنگ نمی‌زنند. امکان تخریب فضای داخلی لوله‌ها توسط باکتری‌های مخرب تقریباً صفر است. لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن همچون سایر سازه‌های این جنس از مقاومت بالایی در برابر تابش اشعه مضر نور خورشید برخوردار هستند. فرآیند حمل و نصب لوله‌های پلی اتیلن دریایی به علت انعطاف‌پذیری بالا، وزن پایین بسیار آسان است. ناگفته نماند که هزینه نگهداری و تعمیر انواع لوله‌های ساخته شده از پلی اتیلن به نسبت سایر لوله‌ها بسیار اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه است.

 گیره‌های شناور (Floating clamps): گیره‌های شناور قطعاتی فاصله‌دار و متصل به یکدیگر هستند که به منظور کسب اطمینان از قدرت انواع شناورهای فعال در عملیات لوله‌گذاری دریا استفاده می‌شوند. انواع گیره‌های شناور در قفس‌های پرورش ماهی، لایه روبی، صنایع نفت و گاز و بسیاری موارد کاربرد دارند.

بویه پلاستیکی (Plastic buoy): به اجسام مهار شده توسط وزنه و شناور در سطح دریا به منظور هشدار دهی به شناگران، کشتی‌ها و سایر وسایل حمل‌ونقل دریایی، بویه میگویند. بویه‌های شناگر (در اشکال مختلف)، بویه‌های مهاری، موج نگار و بویه‌های پارامتریک و راهنما از دسته‌بندی‌های بویه‌های مورد استفاده در صنایع دریایی محسوب می‌شوند. به دلیل مزیت‌های مختلف، ساخت برخی از بویه‌ها توسط مواد پلی اتیلن و مناسب استفاده در بستر دریا انجام می‌شود.

   وان پرورش ماهی (Fish farming tub): به‌کارگیری وان‌های پلی اتیلن بهداشتی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی پرورش دهنگان مای مواجه شده است. این وان‌ها با کیفیتی فوق العاده و عموماً به صورت تک لایه و با امکان استفاده در سیستم تلفیقی آکواپونیک، تولید می‌شوند. علاوه بر فرآیند آبزی‌پروری، استفاده از مخازن پلی اتیلن وان در صنایع دیگری نیز رواج دارد.

حلقه نجات (Rescue ring): حلقه‌های نجات به چند دسته نظامی، تجاری و مسافری و حلقه‌های نجات گروهی یا (LIFE RING) تقسیم می‌شوند. همان‌طور که از نام این محصول نیز مشخص است، استفاده از آن‌ها برای نجات افراد در بستر دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. ظرفیت ساخت حلقه‌های نجات بسته به دسته‌بندی نوع شناور (شناورهایی که از این حلقه‌ها استفاده می‌کنند) و تعداد افراد (افرادی که به حقه نجات نیاز دارند) تعیین می‌شود.

 قفس پرورش ماهی (Fish breeding cages): یکی از روش‌های جدید و پرکاربرد در پرورش ماهی، استفاده از قفس‌های پرورش ماهی است. این قفس‌ها با محصورسازی آب دریا، سد و … در بستر آب، امکان پرورش ماهی بدون نیاز به ساخت یک فضای مجزا را میسر می‌سازند. قفس‌های پرورش ماهی با مزیت‌های متعدد و در چهار نوع، ثابت، شناور، غوطه‌ور و با قابلیت غوطه‌وری ساخته می‌شوند.

  امکان ساخت در حجم و ابعاد گوناگون بسته به سفارش مشتری از مزیت‌های انواع قفس پرورش ماهی به حساب می‌آید. قفس‌های پرورش ماهی به پایه‌های ساخته شده از جنس پلی اتیلن نیز نیاز دارند و در واقع پایه‌های قفس در زیرمجموعه قفس پرورش ماهی قرار می‌گیرد. وزن سبک، انعطاف‌پذیری بالا، سازگاری با آب شور دریا و امکان تولید در رنگ‌های مختلف از قابلیت‌های برجسته پایه‌های قفس پرورش ماهی هستند. لازم به ذکر است که امکان تولید پایه‌های قفس پرورش ماهی نیز در ابعاد گوناگون وجود دارد.

جهت سفارش و خرید دستگاه کارواش بخار روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − دو =