Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

مخزن آنتی باکتریال چیست؟

مخزن آنتی باکتریال

کیفیت و نوع مواد موجود در ساختار بدنه، یکی از نکات بسیار با اهمیت در فرآیند ساخت مخازن پلی اتیلن محسوب می‌شود. هر یک از مواد به کار رفته در پروسه تولید، ضمن برخورداری از ویژگی‌های منحصربه‌فرد، بسته به نوع کارایی و درجه‌بندی لایه‌های مخزن، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به یکی از بهترین انواع مخازن بهداشتی؛ یعنی مخزن تقویت شده با مواد آنتی باکتریال به منظور جلوگیری از ایجاد و رشد باکتری در آب آشامیدنی می‌پردازیم. برای اطلاع از جزئیات این نوع از مخازن پلی اتیلن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

ماده آنتی باکتریال چیست؟

به ترکیبات به کار رفته در بدنه انواع مخزن پلی اتیلن جهت جلوگیری از نشر باکتری در آب آشامیدنی را آنتی باکتریال می‌گویند. مواد آنتی باکتریال با ممانعت از رشد باکتری در آب به عنوان عاملی بازدارنده در بروز هر گونه عفونت گوارشی (توسط مصرف آب آشامیدنی آلوده) در افراد نیز شناخته می‌شوند. دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide) سفید رنگ یکی از مواد اصلی به کار رفته در ساختار انواع مخازن آنتی باکتریال است. این ماده با قرارگیری در معرض تابش نور خورشید فعال شده و خاصیت ضد باکتریایی خود را در مخزن اعمال می‌کند. تولید مخازن آنتی باکتریال توسط ترکیبی از مواد پلیمری و ماده‌ای به نام تری‌کلوسان (Triclosan) صورت می‌گیرد.

 

معرفی مخزن آنتی باکتریال

مخزن آنتی باکتریال نوعی از مخازن با پلمیر تقویت شده توسط مواد آنتی باکتریال هستند که برای ذخیره‌سازی و نگهداری از آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخازن آنتی باکتریال با استفاده از مواد مخصوص و به روش‌های متنوعی نظیر باکتریو استاتیک (Bacteriostatic agent) و Antiseptic (پلیمر آنتی باکتریال تماسی) ساخته می‌شوند.

تولید مخازن آنتی باکتریال به روش Bacteriostatic با مهار هر نوع منبع تغذیه از رشد و نمو باکتری‌ها در فضای درون مخزن جلوگیری به عمل می‌آورد. در این روش هیچ شانسی برای ادامه حیات باکتری‌ها در آب آشامیدنی وجود نخواهد داشت.

استفاده از پلیمر آنتی باکتریال تماسی به عنوان یکی دیگر از روش‌های ساخت مخزن پلی اتیلن آنتی باکتریال شناخته می‌شود. پلیمر به کار رفته در ساخت مخازن آنتی باکتریال از ماده‌ای به نام «پاد زیست» (آنتی‌بیوتیک) برخوردار است. هر نوع ماده‌ای که از رشد و نمو جلبک و انواع باکتری جلوگیری می‌کند را «پاد زیست» گویند. پلیمر تقویت شده با پاد زیست به صورت مستقیم در لایه‌ای که با آب تماس دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نکات ضروری درباره مخزن آنتی باکتریال

ارتباط مستقیمی بین تمیز بودن فضای داخلی مخزن و عملکرد بهتر پلی اتیلن آنتی باکتریال وجود دارد. آلودگی سطح مخزن؛ حتی به میزان کم سبب اختلال در فرآیند ضد باکتریایی مخازن پلی اتیلن می‌شود. انتخاب رنگ بیرونی مخزن هیچ معیار خاصی نداشته و بسته به سلیقه تولیدکننده متغیر خواهد بود. عدم استفاده از فیلتر زغال فعال به دلیل قابلیت جداسازی گاز کلر موجود در آب آشامیدنی درون مخزن، یکی از نکات بسیار ضروری درباره استفاده از مخزن آنتی باکتریال است.

اگرچه استفاده از مخازن پلی آنتی باکتریال برای ذخیره آب گزینه مناسبی محسوب می‌شود؛ اما هیچ‌گونه الزام بهداشتی برای به‌کارگیری این نوع از مخازن جهت ذخیره‌سازی آب آشامیدنی وجود ندارد. وجود ماده ضدعفونی کننده کلر (Chlorine) در آب لوله‌کشی شهری ذخیره شده در مخازن پلی اتیلن به تنهایی بخش اعظم فرآیند پاک‌سازی و گندزدایی انواع جلبک و باکتری‌ها از درون آب را انجام می‌دهد. شما مشتریان گرامی باید توجه داشته باشید که خاصیت آنتی باکتریایی مخازن به‌هیچ‌عنوان نباید مانع از انجام شستشوی دوره‌ای و منظم مخازن ذخیره آب بشوند.

نکته مهم در خصوص خرید مخازن پلی اتیلن با خاصیت آنتی باکتریال، عدم تداوم این ویژگی (آنتی باکتریال بودن) در دراز مدت است. در واقع این مخازن پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و تفاوتی با سایر مخازن پلی اتیلن نخواهند داشت. شایان ذکر است که مخازن سه لایه شرکت خزر منبع به لحاظ کیفیت ساخت و امکان جلوگیری از تابش اشعه مضر نور خورشید جایگزینی بسیار مناسب برای مخازن آنتی باکتریال به حساب می‌آیند.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =