Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

محاسبه حجم مخزن برای ذخیره آب آتش‌نشانی

حجم مخزن آب آتش‌نشانی

آیا از روش‌های متداول برای محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی آگاهی دارید؟ تأمین ایمنی واحدهای آپارتمانی، تجاری و … در مقابل وقوع حوادث غیرقابل‌پیش‌بینی نظیر آتش‌سوزی یکی از اولویت‌های زندگی شهرنشینی در عصر حاضر به حساب می‌آید.

امروزه اغلب ساختمان‌ها فارغ از نوع (ویلایی یا آپارتمانی) و تعداد طبقات به انواع کپسول یا جعبه‌های آتش‌نشانی (Fire Box) مجهز هستند. آتش‌نشان‌ها برای تعیین میزان آب ذخیره شده در مخزن آتش‌نشانی به محاسباتی کلی نیاز دارند. از شما دعوت می‌کنیم تا برای اطلاع از جزئیات بیشتر نحوه محاسبه حجم مخزن برای ذخیره آب آتش‌نشانی و نکات کلیدی مربوط به آن با ما همراه باشید.

مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی چیست؟

مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی منبعی جهت ذخیره آب به منظور مهار آتش است که عموماً از جنس فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس ساخته می‌شود. این مخازن به واسطه نوع استفاده در انواع مکعبی و استوانه‌ای ساخته می‌شوند که البته بسته به مکان قرارگیری و سفارش متقاضیان قابل‌تغییر هستند. مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی با جنس پلی اتیلن به دلیل مجموعه‌ای از مزیت‌های فوق‌العاده نظیر امکان استفاده هم‌زمان جهت ذخیره آب اطفاء حریق و آب آشامیدنی، نصب و نگهداری آسان، مقاوم در برابر اشعه مضر نور خورشید (UV) و امکان ذخیره آب در گنجایش بالا و … از مزیت‌های مخازن ذخیره آب پلی اتیلن جهت منبع آتش‌نشانی هستند.

توجه به وجود دائمی آب یا عدم تخلیه کلیه آب درون مخزن از مهم‌ترین نکات ایمنی در خصوص نگهداری از مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی است. آب اضافی یا ته‌نشین شده در درون مخزن عموماً برای مصارفی چون شستشو و … مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین نگران راکد شدن آب درون این مخازن نباشید.

انواع مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی

  • مخزن فلزی
  • مخزن بتنی
  • مخزن پلی اتیلن
  • مخزن فایبرگلاس

انتخاب نوع مخزن

مخازن پلاستیکی از نوع پلی اتیلن یا فایبرگلاس در سال‌های اخیر به جایگزین مناسبی برای مخازن فلزی یا بتنی ذخیره آب آتش‌نشانی تبدیل شده است. استفاده از این نوع مخازن به دلیل مزیت‌های متعدد از جمله قیمت مناسب و هزینه تعمیر و نگهداری مقرون‌به‌صرفه به شکل روز افزون در حال افزایش است.

علاوه بر قیمت مناسب، میزان انعطاف‌پذیری مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی پلی اتیلن در مقایسه با مخازن فایبرگلاس بسیار بیشتر است. از سوی دیگر شرایط نصب مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی پلی اتیلن به دلیل عدم نیاز به زیرسازی به نسبت مخازن فایبرگلاس راحت‌تر است. به‌طورکلی علیرغم نقاط قوت مخازن گالوانیزه، نصب مخازن پلی اتیلن نیز در ردیف مخازن پرکاربرد برای این امر قرار می‌گیرد.

محاسبه حجم مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی

اولین گام در محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی، بررسی دقیق میزان دبی موتور پمپاژ آب است. به‌طورمعمول دبی موتور پمپاژ چیزی بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ لیتر برای هر پمپ آب در نظر گرفته شده که عموماً این عدد بر روی بدنه پمپ نیز درج می‌گردد. حجم مخزن ذخیره آب بر حسب گالن از حاصل‌ضرب، دبی موتور پمپاژ آب در تعداد جعبه‌های آتش‌نشانی (Fire Box) هر واحد آپارتمانی محاسبه می‌گردد.

اگر ظرفیت دبی یک پمپ آب در حال کار را عدد ۵۰  GMP(Gallons Per Minute) در نظر بگیریم این عدد در N تعداد جعبه‌های آتش‌نشانی ساختمان ضرب شده و حجم مورد نیاز برای ذخیره آب در مخزن آتش‌نشانی را به ما نمایش می‌دهد. توجه داشته باشید که در هنگام مهار آتش کلیه جعبه‌های (Fire Box) به صورت هم‌زمان به مخزن ذخیره آب آتش‌نشانی متصل می‌گردند.

شاید این سؤال برای شما مطرح شود که اصلاً حجم مخزن چیست؟ مقدار آبی که از مکان خروجی مخزن تا قسمت زیرین ورودی آن را در بر می‌گیرد، حجم مخزن گویند. با توجه به اینکه حجم آب ذخیره شده در مخازن آتش‌نشانی بسیار زیاد است، پیشنهاد می‌شود که به منظور جلوگیری از فشار بیشتر به یک مخزن در حجم بالا از چند مخزن در حجم‌های پایین‌تر استفاده گردد.

جالب است بدانید که مقدار دبی آتش‌نشانی بسته به میزان خطر آتش‌سوزی در هر منطقه متغیر است. این عدد برای مناطق پر خطر ۲۰ لیتر بر ثانیه، برای مناطق کم‌خطر ۱۰ لیتر بر ثانیه و برای مناطقی با خطر بسیار کم در حدود ۷ لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده است. بر طبق استانداردهایNFPA  هر مخزن آتش‌نشانی می‌بایست از توانایی مهار آتش به مدت حداقل ۳۰ دقیقه برخوردار باشد.

در نهایت اینکه خرید و نصب مخازن ذخیره آب آتش‌نشانی می‌بایست با توجه به پارامترهایی نظیر مکان نصب، حجم آب و عواملی از این دست انجام بشود. به خاطر داشته باشید که لزوم استفاده از مخازن ذخیره آب پلی اتیلن در محل زندگی، کار و اماکن عمومی امری اجتناب‌ناپذیر و بسیار ضروری است.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 9 =