Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

تفاوت مخازن چند لایه

مخازن چند لایه

آیا با علت لایه‌بندی‌های متنوع مخزن پلی اتیلن آشنایی دارید؟ هر یک از مخازن پلی اتیلن بسته به نوع کارایی از شکل ظاهری و لایه‌بندی‌های متفاوتی برخوردار هستند. بسیاری از خریداران مخزن پلی اتیلن به اطلاعات کافی در زمینه نوع و دلایل لایه‌بندی‌های این مخازن دسترسی ندارند. آگاهی از انواع لایه‌بندی مخزن پلاستیکی شما را در انتخاب هر چه بهتر این نوع از مخازن و نحوه به‌کارگیری آن‌ها به منظور مصارف گوناگون، یاری می‌کند. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله، شما را با جزئیات بیشتری از انواع لایه‌بندی‌های و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا کنیم.

مخزن پلی اتیلن چیست؟

مخزن پلی اتیلن منبعی پلاستیکی ساخته شده از پلیمر گرما دیده در فرآیند قالب‌گیری چرخشی است. استفاده از انواع مخزن پلی اتیلن به منظور ذخیره و نگهداری آب و سیالات شیمیایی برای واحدهای مسکونی، تجاری و … انجام می‌شود. ترکیبات به کار رفته در مخازن پلیمری ضمن ایجاد مقاومت بالا در برابر حرارت و یخ‌زدگی، امکان ذخیره‌سازی بسیار از اسیدها و بازها را نیز میسر می‌سازد. مزیت‌های متعدد مخازن پلی اتیلن اعم از هزینه مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده، حمل‌ونقل سریع و آسان، امکان نصب در حالات مختلف (زمینی، هوایی و دفنی) و … میزان استقبال مشتریان از این نوع مخازن را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

با توجه به تولید مخزن پلی اتیلن در شکل و ابعاد گوناگون، دامنه استفاده از این محصولات در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، داروسازی، صنایع غذایی و … به شکل روز افزون در حال گسترش است. انتظار می‌رود که مخازن ساخته شده از جنس پلی اتیلن به مرور جایگزینی بسیار مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند برای مخازن فلزی تبدیل بشوند. در حال حاضر نیز بسیاری از صاحبان مخازن فلزی در فکر جایگزینی مخازن خود با نمونه‌های پلیمری این محصولات کاربردی هستند.

انواع مخزن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن بسته به نوع کارایی به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. هر یک از این مخزن ها با توجه به پارامترهای مشخص بر مبنای گنجایش مخزن، محل قرارگیری و نصب، نوع سیال ذخیره شده و بسیاری نکات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌بندی به شما کمک می‌کند تا حجم مشخصی از آب یا سایر سیالات مایع را ذخیره و برای مدت‌زمانی طولانی نگهداری کنید.

تولید مخزن پلی اتیلن در شکل‌های ارگونومیک افقی، عمودی، زیر پله، مکعبی، انبساط فوم دار، مخازن وان و … دارای نشان استاندارد ملی ایران و پروانه بهداشتی سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. عدم وجود اتصالات پیچیده برای لوله‌های انتقال آب، کاهش شدت رسوبات آب، کاهش هزینه تعمیرات، نصب و استفاده آسان، طور عمر بهینه و کیفیت بالا تنها برخی از مزیت‌های برجسته مخزن پلی اتیلن به شمار می‌آیند.

لایه‌بندی مخازن پلی اتیلن

لایه‌بندی مخزن پلی اتیلن به دلایلی مختلفی انجام می‌شود. لایه سفید بیرونی مقاومت مخزن در برابر تغییرات دمایی را افزایش می‌دهد. انتخاب رنگ تیره برای لایه میانی ضمن جلوگیری از نفوذ اشعه‌های مضر نور خورشید، مانع از ایجاد جلبک و فساد سیال درون مخزن ذخیره آب پلی اتیلن می‌شود. رنگ سفید لایه درونی مخزن پلی اتیلن نیز به دلیل عدم تبادل دمایی بین محیط درون و بیرون مخزن انتخاب می‌شود. افزایش مقاومت بدنه یکی دیگر دلایل بسیار مهم در لایه‌بندی مخزن های پلی اتیلن به حساب می‌آید. استفاده از پلی اتیلن food grade در تمام مخازن تولید شده شرکت‌های معتبر همچون «خزر منبع بندر» شرایط ذخیره‌سازی آب آشامیدنی در مخزن پلیمری را به راحتی و اطمینان برای شما مشتریان گرامی فراهم می‌سازد.

مخزن پلی اتیلن تک لایه: مخزن تک لایه، صرفاً از یک لایه پلی اتیلن به رنگ سفید و با امکان عبور سریع و بدون مانع نور خورشید تولید می‌شوند. اگرچه استفاده از این مخازن برای نگهداری آب در طولانی‌مدت مناسب نیست؛ اما گزینه مناسبی برای ذخیره و حمل سیالات شیمیایی محسوب می‌شود. عدم مقاومت در برابر انتشار جلبک و نگهداری آب برای مدت‌زمان طولانی از دیگر ویژگی‌های مخزن پلی اتیلن تک لایه هستند.

مخزن پلی اتیلن دو لایه: مخزن دو لایه در دومین درجه از مرغوبیت مخازن پلی اتیلن قرار می‌گیرند. این مخازن از دو لایه شامل یک پلیمر ساده سفید برای لایه اولیه و پلیمر مقاوم شده در برابر تابش اشعه UV موجود در نور خورشید برای لایه دوم، تهیه و تولید می‌شوند. طبعاً قیمت و دامنه کارایی مخزن دو لایه به نسبت مخازن تک لایه کمتر و در مقایسه با مخازن سه لایه و چند لایه بیشتر است.

مخزن پلی اتیلن انبساط که با نام مخازن عایق دار یا فوم دار نیز شناخته می‌شود یکی از انواع مخازن دو لایه است. مخزن انبساط به منظور کنترل فشار اضافی ناشی از افزایش حجم سیالات گرم و جبران کاهش آب در گردش درون سیستم‌های حرارتی (موتورخانه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأمین آب سیستم‌های گرمایشی نیز از دیگر کاربردهای مخزن پلی اتیلن انبساط دولایه فوم دار به حساب می‌آید.

مخزن پلی اتیلن سه لایه: مقاومت در برابر انتشار جلبک مهم‌ترین قابلیت مخازن سه لایه به حساب می‌آید. وجود جلبک در آب ذخیره شده در مخزن پلی اتیلن، فرآیند فساد سیال درون مخزن را سرعت می‌بخشد. باکتری‌ها با تغذیه از اکسیژن جلبک‌های مرده درون مخزن، طعم و بوی آب آشامیدنی ذخیره شده را تغییر می‌دهند. جلوگیری از تمام موارد فوق با تولید مخزن های پلی اتیلن در لایه‌های سه‌گانه، رفع می‌گردد.

مخازن سه لایه به نسبت سایر مخازن از میزان مقاومت بیشتری در برابر سرما و گرما برخوردار هستند؛ بنابراین استفاده از این مخازن در مناطق گرمسیر و سردسیر با استقبال بیشتری مواجه می‌شود. تزریق ماده پایدارکننده UV به لایه نخست مخزن پلی اتیلن، میزان مقاومت این منبع در برابر نور خورشید را افزایش می‌دهند.

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 1 =