Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

انواع مخازن پلی اتیلن و کاربردهای آن

انواع مخازن پلی اتیلن

انواع مخازن پلی اتیلن و کاربردهای آن

مخازن پلی اتیلن محصولاتی پر کاربرد جهت ذخیره و نگه‌داری آب آشامیدنی، انواع مایعات خوراکی و شیمیایی هستند. تولید این مخازن ذخیره‌ سازی به دلیل تولید انبوه، سهولت استفاده و حمل و همچنین قیمت تمام شده مناسب از استقبال خوبی از سوی متقاضیان برخوردار است.

مخازن پلی اتیلن به‌صورت عمده در تولید مصالح تأسیساتی ساختمان، صنعت کشاورزی، دارویی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. عموماً جنس کلیه مخازن از پلی اتیلن ۳۸۴۰ از نوع Food grade و دارای مجوز پروانه ساخت از وزارت بهداشت است. در ادامه این مقاله به انواع مخازن  پلی اتیلن و کاربردهای آن اشاره خواهیم کرد.

انواع مخازن پلی اتیلن

مخازن افقی: 

مخازن افقی یا خوابیده به دلیل طراحی ظاهری منحصربه‌فرد، ضمن سازگاری با فضاهای محدود به لحاظ ارتفاع از قدرت بالایی در برابر تحمل فشار ناشی از مایعات ذخیره شده نیز برخوردار هستند. شایان‌ذکر است که مخازن افقی یکی از گزینه‌های مناسب جهت ذخیره آب در فضای پشت‌بام به‌حساب می‌آیند. قابلیت تولید مخازن پلی اتیلن افقی در چندین مدل تک لایه، دو لایه، سه لایه و … امکان استفاده از این محصول در مصارف گوناگون را میسر می‌سازد. ممانعت از تابش اشعه خورشید به مایعات ذخیره شده در مخزن یکی از نقاط قوت مخازن افقی محسوب می‌شود.

مخازن عمودی:

 مخازن عمودی یا ایستاده در چندین گنجایش مختلف و در سایزهای کوتاه، متوسط و بلند و به منظور ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی، مواد دارویی و شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دیواره‌های تقویت شده و ظاهر ارگونومیک مخازن پلی اتیلن عمودی، قدرت نگهداری مایعات ذخیره شده در این مخازن را تا حد چشمگیری ارتقا می‌دهند. لطفاً توجه داشته باشید که شیوه صحیح قرار گیری مخازن عمودی در سطوح صاف و هموار از ایجاد صدمه یا بروز هرگونه مشکل در عملکرد این مخازن جلوگیری می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های مخازن عمودی می‌توان به نصب گنجایش مناسب، نصب سریع و آسان، استحکام مناسب در برابر مواد شیمیایی و عدم وجود هرگونه درز و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که مخازن پلی اتیلن عمودی در نوع فوم دار از عایق‌بندی ویژه‌ای به منظور افزایش مقاومت در برابر حرارت برخوردار هستند.

مخازن زیر پله‌ای: 

طراحی شکل هندسی مخازن زیر پله‌ای متناسب با نام آن‌ها برای جاگیری مناسب در فضای زیر پله انجام شده است. بیشترین کاربرد مخازن زیر پله جهت نگه‌داری آب یا مایعات در بخش زیرین پله‌های مجتمع‌های آپارتمانی است؛ بنابراین در نظر گرفتن استانداردهای فضای زیر پله در ساخت مخازن زیر پله‌های ضرورت دارد. کیفیت بالا و جنس مرغوب پلی اتیلن به کار رفته در ساخت مخازن زیر پله‌ای تولید شرکت خزر منبع بندر از تغییر شکل و دفرمه شدن مخزن پس از مرحله آبگیری جلوگیری می‌کند. عدم نیاز به فضای زیاد، قیمت مناسب و امکان انباشت مایعات به ویژه آب در فضایی بهداشتی و ایمن و … از عمده مزیت‌های مخازن زیر پله محسوب می‌شوند. در نظر گرفتن سطح صاف برای محل قرارگیری مخزن زیر پله‌ای از نکات قابل‌توجه در نصب این محصول است. چند لایه بودن مخازن زیر پله‌ای ضمن ممانعت از نفوذ نور خورشید به مایعات ذخیره شده در مخازن از تشکیل جلبک در محیط بسته آن نیز جلوگیری می‌کند.

مخازن انبساط دو لایه فوم دار: 

این نوع از مخازن که با نام عایق دار یا فوم دار نیز شناخته می‌شوند. مخازن انبساط به منظور کنترل فشار اضافی ناشی از افزایش حجم سیالات گرم و جبران کاهش آب در گردش درون سیستم‌های حرارتی (موتورخانه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأمین آب سیستم‌های گرمایشی نیز از دیگر کاربردهای مخازن انبساط دو لایه فوم دار به حساب می‌آید. به‌طورکلی مخازن انبساط در دو مدل باز و بسته تولید می‌شوند. جلوگیری از اتلاف انرژی، قیمت تمام شده مناسب به نسبت کارایی، نگه‌داری آسان و هزینه سرویس معقول از نکات قابل‌توجه در خرید مخازن انبساط دو لایه فوم دار پلی اتیلن محسوب می‌شوند.

مخازن مکعبی: 

یکی از انواع مخازن که متناسب با در نظر گرفتن محدودیت فضا و ارتفاع، طراحی و ساخته می‌شوند، مخازن مکعبی هستند. عموماً قیمت مخازن مکعبی به نسبت سایر مخزن‌ها بیشتر بوده و این موضوع به دلیل استفاده مواد اولیه بیشتر و متأثر از آن وزن سنگین‌تر مخزن اتفاق می‌افتد. توجه به قرارگیری مخزن مکعبی در مکانی مسطح و هموار ضمن افزایش طول عمر مخزن از بروز هرگونه صدمه به محصول جلوگیری می‌کند. سهولت حمل، تحمل حرارت به نسبت میانگین، طراحی ارگونومیک متناسب با فضای محدود به لحاظ طول و ارتفاع و بسیاری موارد دیگر را می‌توان در زمره مزیت‌های مخازن مکعبی قرار داد.

مخازن وان: 

وان‌های ساخته شده از پلی اتیلن به عنوان یکی از مخازن پر کاربرد در صنعت شیلات و جهت تولید و نگهداری ماهی و سایر آبزیان دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد مخازن وان پلی اتیلن با تلفیق دو صنعت شیلات و کشاورزی به ویژه محبوبیت سیستم پرورش ماهی (آکواپونیک) aquaponics افزایش چشمگیری داشته است. مخازن وان پلی اتیلن عموماً به صورت تک لایه و سر باز تولید و عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که شکل ظاهر مخازن وان پلی اتیلن بسته به نوع کاربرد یا سفارش مشتری قابل‌تغییر است.

مخازن قیفی: 

مخازن پلی اتیلن قیفی در ظاهر قیفی شکل و با دهانه‌ای در بخش زیرین مخزن، قالب‌گیری و تولید می‌شوند. مخازن قیفی در بازار با اسامی ته قیفی، مخروطی، زوک و … نیز شناخته می‌شوند. طراحی این مخازن به گونه‌ای انجام شده تا امکان تخلیه کامل مایعات ذخیره شده در محفظه را به راحتی میسر کند. گنجایش بالا و جنس مرغوب پلی اتیلن به کار رفته در ساخت مخازن قیفی، ذخیره‌سازی حجم بالایی از آب، انواع مایعات و مواد شیمیایی را امکان‌پذیر می‌سازد. یاد آور می‌شویم که بیشترین کاربرد مخازن قیفی پلی اتیلن در مصارف غذایی و دارویی است.

جهت سفارش و خرید انواع  مخزن آب و مخازن پلی اتیلن روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =