Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

از وان‌های پلی اتیلن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

وان پلی اتیلن

 آیا با کاربرد انواع وان‌های پلی اتیلن آشنایی دارید؟ استفاده از محصولات پلیمری به ویژه مخازن پلی اتیلن در سال‌های اخیر با رشد چشمگیری در بخش‌های صنعتی، شیلات، خانگی و … مواجه شده است. اطلاع از دامنه وسیع کاربردهای متنوع مخازن پلی اتیلن احساس نیاز به مطالعه و کسب آگاهی بیشتر در خریداران این نوع از محصولات را افزایش داده است. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله شما را با جزئیات بیشتری از نحوه استفاده، کارایی و سایر نکات مرتبط با انواع وان به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع مخازن پلی اتیلن آشنا کنیم.

معرفی مخزن وان پلی اتیلن

وان‌های پلی اتیلن یکی از محصولات پلیمری ساخته شده از پلاستیک به روش قالب‌گیری چرخشی (Rotomolding) است. وان‌ها به دلایل مختلف اعم از انطباق با اصول بهداشتی مورد تائید سازمان غذا و دارو، حمل و نصب سریع و آسان، قیمت خرید مناسب و بسیاری مزیت‌های دیگر مورد استقبال مصرف‌کنندگان انبوه قرار گرفته است. تولید وان پلاستیکی عموماً به صورت تک لایه و با استفاده از پلی اتیلن Food grade انجام می‌شود. اگرچه این نوع از مخازن از کیفیت خوبی برخوردار هستند؛ اما رعایت اصول نصب و استفاده مندرج در گارانتی سبب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

شایان ذکر است که وان‌های پلی اتیلن بسته به سفارش مشتری از قابلیت تولید در ابعاد متنوعی برخوردار هستند. قابلیت‌های بهداشتی و عدم اشغال فضای زیاد مخازن وان پلی اتیلن، امکان استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف را افزایش داده است. این مخازن به دلیل سهولت استفاده و بسیاری مزایای دیگر جایگزینی مناسب برای محصولات فلزی هم‌رده خوب محسوب می‌شوند.

کاربرد مخزن وان پلی اتیلن

تنوع وان‌های تولید شده از جنس پلی اتیلن صنعتی علاوه بر فواید بسیار، امکان استفاده از آن‌ها در صنایع مختلف را گسترش داده است. کشاورزی و شیلات دو نمونه از مهم‌ترین صنایع پر بازده و کلیدی در استفاده از مخازن وان پلی اتیلن به حساب می‌آیند. مزرعه‌داران و کشاورزان از وان‌های پلی اتیلن برای ذخیره آب در زمان محدود و آبیاری محصولات خود، استفاده می‌کنند.

پرورش‌دهندگان میگو و سایر ماهی‌های استخری از دیگر اقشاری هستند که انواع وان پلی اتیلن را در صنایع خود به کار می‌گیرند. باید توجه داشته باشید که وان‌های پلی اتیلن و انواع مخازن رو باز (بدون درب) به دلیل عدم مقاومت بالا در مقابل تابش اشعه مضر نور خوشید (UV)، گزینه مناسبی برای ذخیره طولانی‌مدت آب به شمار نمی‌آیند.

استفاده درمانی برای برخی از بیماری‌های خاص (پرورش زالو و زالو درمانی بیماران)، استفاده جهت ذخیره‌سازی مواد پودری و گرانولی، شستشوی صنعتی و نیمه صنعتی سبزیجات و محصولات تولید شده در مزارع کشاورزی، نگهداری از محصولات یخ‌زده و … برخی از بیشترین کاربردهای انواع وان پلی اتیلن هستند.

وان‌های پلاستیکی در بخش خانگی نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است. این مخازن به عنوان وان حمام کودکی و استخرهایی در ابعاد کوچک و بزرگ نیز استفاده می‌شوند. ناگفته نماند که ذخیره آب آشامیدنی به مدت طولانی در وان‌های بدون درب امکان‌پذیر نیست. متقاضیان می‌توانند از انواع وان پلی اتیلن برای انباشت برخی از مواد شیمیایی در دوره کوتاه‌مدت استفاده کنند.

آکواپونیک (Aquaponics) چیست؟

تلفیق فعالیت‌های کشاورزی با پرورش هم‌زمان هر نوع از حیوانات اهلی را آکواپونیک (Aquaponics) میگویند. گردش چرخه زیستی بین حیوانات و محصولات کشاورزی، روشی متداول در سیستم آکواپونیک به حساب می‌آید. صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های روش آکواپونیک محسوب می‌شود.

علاوه بر صرفه‌جویی در بخش زیادی از هزینه‌های هر دو صنعت کشاورزی، شیلات و یا دام‌پروری با استفاده از روش آکواپونیک، میزان بازدهی محصولات نیز به شکل محسوسی افزایش خواهد داشت. برخلاف تصور عموم، استفاده از روش آکواپونیک قدمتی چند هزار ساله دارد. نشانه‌هایی کشف شده که ثابت می‌کند پیشینه استفاده از روش آکواپونیک به اقوام آزتک باز می‌گردد.

کاربرد وان پلی اتیلن در سیستم آکواپونیک (Aquaponics)

وان پلی اتیلن به عنوان مخزنی برای پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشاورزان از فضولات حیوانات اعم از ماهی‌های درون وان و سایر حیوانات اهلی به عنوان کود پرورش مزارع و باغات بهره می‌برند. با تقلیل رفتن اکسیژن آب درون وان پلی اتیلن توسط مصرف ماهی‌ها، میزان مواد آلی درون آب افزایش می‌یابد؛ در واقع رابطه مستقیمی بین افزایش مصرف اکسیژن و افزایش مواد آلی درون آب وجود دارد.

اگرچه مصرف مواد آلی منتشر شده از فضولات ماهی‌ها و سایر آبزیان درون وان برای ادامه حیات این موجودات بسیار مضر است؛ اما همین مواد آلی از ملزومات پرورش گیاهان در مزارع کشاورزی محسوب می‌شود. گیاهان برای تغذیه بهتر به آمونیاک و فسفر موجود در فضولات ماهی‌ها نیاز دارند. مجموعه این فرآیند و ایجاد تعادل در بخش‌های مختلف آن با نام آکواپونیک شناخته می‌شود که وان پلی اتیلن یکی از مهم‌ترین ابزار این فرآیند است.

ویژگی‌های وان پلی اتیلن

مناسب برای صنایع کشاورزی و …

قیمت مناسب به نسبت مخازن فلزی

قابلیت حمل و نصب سریع و آسان

تولید در ابعاد و گنجایش‌های مختلف

شستشوی راحت محفظه داخلی وان

استفاده از پلی اتیلن بهداشتی در تولید

امکان ذخیره مواد شیمیایی در کوتاه‌مدت

جهت سفارش و خرید دستگاه کارواش بخار روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *