Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا نگه‌داری سوخت و مواد شیمیایی در مخازن پلی اتیلن امکان‌پذیر است؟

پوشش دهی مخازن ، نگهداری مواد شیمیایی

اگرچه مخزن پلی اتیلن در اغلب موارد به منظور ذخیره و نگه‌داری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما سؤالات زیادی درباره امکان ذخیره مواد شیمیایی در بین خریداران انواع مخازن پلیمری وجود دارد. آیا ذخیره مواد شیمیایی به مخزن پلی اتیلن من صدمه میزند؟ آیا می‌توانم در مخزن پلی اتیلن اسید یا مواد با قابلیت خورندگی بالا نگه‌داری کنم؟ آیا امکان ذخیره مواد سوختی در مخزن پلی اتیلن وجود دارد؟ در این مقاله به برخی از مهم‌ترین سؤالات شما مشتریان گرامی درباره مواد قابل ذخیره در انواع مخزن پلی اتیلن پاسخ می‌دهیم. لطفاً با ما همراه باشید!

ساختار مخزن پلی اتیلن

پلیمر یکی از مشتقات بسیار مهم و پر کاربرد برگرفته از صنایع نفت و پتروشیمی به حساب می‌آید. تولید مخازن پلی اتیلن در ایران با استفاده از دو نمونه از بهترین پلیمرهای تولید شده در تبریز و اراک با نام‌های اختصاصی Grade ۳۸۴۰ انجام می‌شود. پلی اتیلن ۳۸۴۰ تبریز از نوع HDPE بوده و از قابلیت مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع مواد شیمیایی برخوردار است. لطفاً توجه داشته باشید که کلیه مخازن پلاستیکی ساخته شده از پلی اتیلن مرغوب می‌بایست دارای پروانه بهداشتی نیز باشند.

طبق استانداردهای قانونی هر نوع از محصولات پلاستیکی که در ارتباط مستقیم با مواد غذایی یا آشامیدنی قرار دارند، می‌بایست از پلیمر «Food Grade » ساخته شوند. یکی از مواد اولیه بسیار مضر موجود در ساختار پلاستیک «Monomer » نام دارد. انتشار Monomer در آب یا سایر مواد ذخیره شده درون سازه‌های پلاستیکی خطر مسمومیت را در پی دارد. رعایت استانداردهای Food Grade در ساخت مخازن پلی اتیلن یکی از اصول بهداشتی و اخلاقی بسیار مهم میان تولیدکنندگان معتبر از جمله خزر منبع بندر است.

دلایل استفاده از مخزن پلی اتیلن

این حقیقت که بخش زیادی از زندگی ما تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی و مکانیزاسیون قرار گرفته، انکارناپذیر است. رشد کشاورزی، دام‌پروری، صنایع پزشکی و تولیدی و … تنها برخی از نمونه‌های پیشرفت عصر حاضر هستند. سیستم حمل‌ونقل، نگه‌داری و ذخیره‌سازی مواد در صنایع مختلف نیز تحت تأثیر پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته است.

منابع یا همان مخازن ذخیره‌سازی به ویژه از نوع پلی اتیلن از محبوب‌ترین تانکرهای حمل و نگه‌داری آب و سایر سیالات در صنایع مختلف محسوب می‌شوند. سهولت حمل و جابه‌جایی، استفاده از مواد مرغوب به منظور کاهش آسیب‌های هنگام حمل از اولویت‌های بسیار مهم در انتخاب مخازن پلی اتیلن هستند. سازگاری بالای مخزن پلی اتیلن با انواع مواد شیمیایی و اسیدهای با قابلیت خورندگی بدنه از دیگر دلایل استفاده از مخزن پلی اتیلن به حساب می‌آید.

سازگاری مخزن پلی اتیلن با مواد شیمیایی

آزمایش‌های متعددی به منظور سنجش میزان مقاومت مخازن پلی اتیلن در برابر مواد مختلف انجام شده است. سنجش میزان مقاومت پلی اتیلن در برابر مواد مختلف با معیارهای همچون مدت زمان نگهداری، ماهیت ماده، میزان چگالی ماده شیمیایی و پارامترهایی از این دست انجام می‌شود. به‌طورکلی ذخیره‌سازی بسیاری از سیالات با چگالی نزدیک به آب در انواع مخزن پلی اتیلن امکان‌پذیر است. با این وجود می‌بایست توجه داشته باشید که برخی از مواد با طولانی شدن فرآیند ذخیره‌سازی گازهای خطرناکی را از خود متصاعد می‌کنند.

ذخیره سازی گازوییل داخل این مخازن با در نظر گرفتن اصول استاندارد بدون مشکل است. برخی از مخازن پلی اتیلن نظیر مخازن «ضد اسید» با نوع خاصی از پلیمر تقویت شده از قابلیت سازگاری با انواع اسید برخوردار هستند.مخازن نگهداری اسید به صورت سفارشی و با توجه به نوع اسید به صورت تقویت شده تولید می گردند. ذخیره‌سازی مواد اسیدی در مخازن تقویت شده پلی اتیلن نیز در مدت زمان بسیار طولانی آسیب‌هایی را برای مخزن در پی خواهد داشت.

علیرغم قابلیت سازگاری بالای مخزن پلی اتیلن با اغلب مواد شیمیایی، دریافت مشاوره از متخصصین فروش شرکت تولیدکننده در خصوص نوع و سایر مشخصات مواد قابل ذخیره در مخزن یک ضرورت است. ناگفته نماند که شرط اصلی نگه‌داری از مواد شیمیایی در انواع مخزن پلی اتیلن حفظ دمای سیال تا مرز ۵۵ درجه سانتی‌گراد است. در مجموع می‌توان مواردی همچون چگالی بالا، اتصالات نامناسب مخزن، خاصیت اسیدی زیاد و … را از مهم‌ترین دلایل عدم امکان ذخیره برخی از مواد شیمیایی در مخزن پلی اتیلن به حساب آورد.

نکات ضروری نگهداری از مخزن پلی اتیلن ذخیره مواد شیمیایی

  • کسب اطلاعات کافی درباره مواد شیمیایی قابل ذخیره در مخزن پلی اتیلن
  • مستحکم سازی فونداسیون یا جایگاه استقرار مخزن ذخیره مواد شیمیایی
  • به‌کارگیری تجهیزات و ماشین‌آلات جهت تخلیه ایمن مواد شیمیایی مخزن
  • کنترل دوره‌ای از مخزن به منظور جلوگیری از بروز هرگونه آسیب به مخزن
  • بررسی وضعیت ظاهری مخزن به لحاظ بروز هرگونه نشتی یا تغییر شکل

جهت سفارش و خرید مخزن پلی اتیلن روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 8 =