Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آیا نصب و استفاده از مخازن پلی اتیلن به روش هوایی امکان‌پذیر است؟

پلی اتیلن هوایی

نصب و استفاده از انواع مخازن پلی اتیلن به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هر مخزن متناسب با پارامترهای نظیر مکان، مساحت و مواردی از این دست نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب مخازن پلی اتیلن به صورت هوایی در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی خریداران روبرو شده است. مخزن پلی اتیلن به دلایلی نظیر استحکام بدنه و قیمت تمام شده کمتر، جایگزینی مناسب برای مخازن فلزی محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به جزئیات بیشتری از مزیت‌ها، نحوه نصب و استفاده از مخازن پلی اتیلن به روش هوایی بپردازیم.

مخزن ذخیره آب هوایی چیست؟

مخزن ذخیره آب منبعی ساخته شده از جنس پلاستیک یا فلزی و … است که جهت نگهداری آب برای مصارف گوناگون اعم از کشاورزی، دام‌پروری و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. احتمالاً بارها برج‌های ذخیره آب موجود در نقاط مختلف شهری و بین شهری را مشاهده کردید. امکان انباشت حجم بالای آب و وجود فشار زیاد آب هنگام خروج از مخزن (به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع) از دلایل محبوبیت مخازن ذخیره آب هوایی هستند.

نصب مخزن به روش هوایی توسط فونداسیونی مستحکم و پایه‌هایی نگه‌دارنده (محل قرارگیری مخزن در ارتفاع) انجام می‌شود. یادآور می‌شویم که در برخی از مناطق کوهستانی و مرتفع، نصب هوایی مخزن ذخیره آب بدون نیاز به پایه نگه‌دارنده و بر روی تپه‌ها یا صخره‌های دارای سطح صاف، امکان‌پذیر است.

انواع مخزن ذخیره آب هوایی

  •    مخزن پلی اتیلن (پلاستیکی) هوایی
  •    مخزن فلزی هوایی
  •    مخزن چوبی هوایی
  •    مخزن بتنی هوایی

مزایای مخزن پلی اتیلن (پلاستیکی) هوایی

جالب است بدانید که بسیاری از خریداران مخزن ذخیره آب پلی اتیلن را به سایر انواع آن ترجیح می‌دهند. حالا سؤال اینجاست که چرا مخزن پلی اتیلن به نسبت سایر مخازن بهتر است و چرا نصب این مخزن به روش هوایی از محبوبیت بیشتری در مقابل رقیبان هم‌رده‌اش برخوردار است؟

انواع مخزن پلی اتیلن به دلیل هزینه مقرون‌به‌صرفه و امکان حمل‌ونقل سریع‌تر و بهتر در سال‌های اخیر با استقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه شده است. عدم‌تغییر بو و مزه آب از دیگر دلایل محبوبیت مخازن پلی اتیلن محسوب می‌شود. مخازن فلزی به عنوان قدیمی‌ترین منابع ذخیره‌سازی مایعات، ضمن ایجاد تغییر در طعم آب به مرور زمان دچار فرسودگی بدنه نیز می‌شود.

مخزن ذخیره آب هوایی به منظور تأمین آب با شدت فشار بیشتر در ارتفاعات مختلفی از سطح زمین نصب می‌شود. طبیعی است که حرکت آب از بالا به پایین با سرعت و شدت بیشتری به نسبت مخازن زمینی برخوردار است. بسته به مکان نصب، حجم و گنجایش، هر مخزن نصب شده بر روی ارتفاع به راحتی می‌تواند فشار آب مورد نیاز چند خانوار را تأمین کند.

مخازن پلی اتیلن به دلیل تنوع در ابعاد (۱۰۰ لیتر به بالا) و اشکال (افقی، عمودی، مکعبی، زیر پله و …) مختلف، رقیبی شایسته برای مخازن فلزی به شمار می‌آیند. رعایت استانداردهایی نظیر استاندارد ملی ایران، گواهینامه بهداشتی سازمان غذا و دارو و استفاده از پلی اتیلن Food Grade برای انباشت سیالات خوراکی از دیگر دلایل استقبال روز افزون توسط متقاضیان از مخازن پلی اتیلن است.

مجموعه‌ای از دلایل فوق باعث شده تا اغلب صاحبان مخزن فلزی در فکر خرید مخزن پلی اتیلن و جایگزینی آن با مخازن فلزی خود باشند. مقاومت بدنه و قابلیت تحمل تغییرات دمایی (هوای سرد و گرم) به نسبت سایر مخازن ذخیره آب از نقاط قوت مخزن ذخیره آب پلی اتیلن به حساب می‌آیند. بیشترین استفاده از مخازن پلی اتیلن به روش هوایی در مصارف کشاورزی و مزرعه‌داری انجام می‌شود.

شرایط نصب مخزن پلی اتیلن به روش هوایی (در ارتفاع)

فونداسیون مناسب اولین گام در نصب مخزن پلی اتیلن به روش هوایی (در ارتفاع) است. ضروری است تا پایه‌های محل قرارگیری مخزن پلی اتیلن هوایی دقیقاً مشابه شرایط نصب مخزن بر روی زمین در سطحی کاملاً هموار و بدون هر گونه برآمدگی قرار بگیرد. استحکام پایه‌ها از سقوط بروز آسیب‌های پیش‌بینی‌نشده همچون سقوط مخزن، جلوگیری می‌کند. رعایت سایر موازین نصب نیز مطابق با استانداردهای کلی نصب مخازن هوایی انجام می‌شود.

ویژگی‌های مخزن پلی اتیلن هوایی

سهولت نصب یا جابه‌جایی مخزن

عدم تغییر بو و طعم آب آشامیدنی

هزینه مناسب به نسبت مخزن فلزی

تنوع در ابعاد و گنجایش جهت انتخاب

افزایش شدت فشار آب خروجی از مخزن

انتخابی مناسب تأمین آب مزارع کشاورزی

جهت سفارش و خرید دستگاه کارواش بخار روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *