Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

آشنایی با تفاوت‌های مخزن ذخیره آب پلی اتیلن و فلزی

مخزن پلی اتیلن

 

آیا قصد دارید تا برای ذخیره و نگهداری آب در منزل مسکونی یا مجتمع اداری خود، یک مخزن آب مستحکم، مقرون‌به‌صرفه و بهداشتی تهیه کنید؟ اغلب مشتریان در هنگام خرید مخزن ذخیره آب، نکاتی همچون جنس بدنه، میزان استقامت، هزینه، سهولت حمل و نگهداری و مواردی از این دست را مد نظر قرار می‌دهند. مخازن ذخیره آب در دو نوع فلزی و پلی اتیلن با تفاوت‌هایی در ساختار مواد اولیه، شیوه نگهداری و کارایی تهیه و تولید می‌شوند. برای مقایسه دقیق‌تر کارایی و بررسی تفاوت‌ها و مزیت‌های مخزن‌های پلی اتیلن و فلزی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قابلیت‌های مخزن ذخیره آب فلزی

مخزن ذخیره آب فلزی با بدنه‌ای از ورق گالوانیزه یا استیل ضد زنگ و با قابلیت نگهداری مایعات ساخته می‌شود. مخزن فلزی در دو مدل افقی و عمودی با گنجایش مختلف و به منظور ذخیره آب، گازوئیل، نفت، بنزین، اسید و … تولید می‌شود. افزوده شدن عناصری همچون Molybdenum به ساختار شیمیایی بدنه مخزن ذخیره آب فلزی از عوامل مؤثر در افزایش استقامت این مخازن در برابر قابلیت خورندگی برخی از مواد اسیدی است.

تفکیک عناصر به کار رفته در ساختار بدنه مخزن ذخیره آب فلزی توسط اعدادی انحصاری و به منظور طبقه‌بندی منظم آن‌ها صورت می‌گیرد. استیل ضد زنگ 304 (جهت پروژه‌های تأسیساتی نظیر ساخت مخزن ذخیره آب، انواع سینک و …) و استیل ضد زنگ 316 (فولاد مناسب جهت ساخت پروژه‌های کشتی‌سازی، لوازم پزشکی و …) از پر کاربردترین دسته‌بندی‌های فولاد در ساخت صنایع مختلف هستند.

مخزن ذخیره سوخت و آب خزر منبع بندر

قابلیت‌های مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

مخزن ذخیره آب پلی اتیلن با ساختاری از جنس پلاستیک برگرفته از مشتقات صنایع نفتی ساخته می‌شود. پلیمر که عموماً با نام پلی اتیلن در میان عموم شناخته می‌شود از پر کاربردترین عناصر در ساخت انواع مخازن نگهداری سیالات، اسباب‌بازی، لوله‌های تأسیساتی و … است. فرآیند تهیه، تولید و خرید مواد اولیه تا محصول نهایی ساخته شده از پلی اتیلن به نسبت سایر عناصر برای هر دو قشر تولیدکننده و مصرف‌کننده بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

گنجایش و ساختار ارگونومیک بسیار متنوع مخازن پلی اتیلن همچون، افقی، عمودی، مکعبی، زیر پله، کتابی و … امکان استفاده از این محصول در بسیاری از فضاها و به منظور مصارف مختلف را به راحتی امکان‌پذیر کرده است. از مخزن پلی اتیلن عموماً برای ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی و در صورت دریافت مشاوره از متخصصین امر برای سایر سیالات شیمیایی نیز استفاده می‌شود.

تفاوت‌های مخزن ذخیره آب فلزی و پلی اتیلن

پس از آشنایی با قابلیت‌های هر یک از دو نوع مخزن ذخیره آب فلزی و پلی اتیلن به بررسی تفاوت‌های این محصولات می‌پردازیم. قیمت مناسب و به صرفه یکی از مسائل بسیار مهم در بحث خرید انواع مخزن ذخیره آب است. مخازن فلزی به دلیل ورق گالوانیزه و استیل به کار رفته در ساختار بدنه این محصول از قیمت تمام شده بیشتری به نسبت مخازن پلی اتیلن برخوردار هستند.

فرآیند حمل و پیچیدگی نصب انواع مخزن پلی اتیلن حتی در بالاترین گنجایش از مخزن فلزی به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر است. نصب مخزن پلی اتیلن بر روی سطحی صاف و تراز و با سهولت بیشتری انجام می‌شود؛ اما شما برای نصب مخزن فلزی به بستری مقاوم از سیمان یا بتون نیاز دارید. لطفاً توجه داشته باشید که محل نصب و قرارگیری مخزن فلزی می‌بایست عاری از هر نوع ماده شیمیایی با قابلیت خورندگی باشد.

اگرچه میانگین طول عمر مخزن فلزی به نسبت انواع مخزن پلی اتیلن بیشتر است؛ اما لزوم تخلیه دوره‌ای برای شستشوی فضای داخلی، استفاده و نگهداری از این مخازن را تا حدی دشوار می‌کند. قابلیت آسیب‌پذیری مخزن‌های پلی اتیلن در تماس با مواد شیمیایی با خورندگی زیاد در مقایسه با مخازن فلزی بسیار کمتر بوده و این موضوع تضمینی بر برتری انواع مخزن پلیمری در این شرایط خاص است. مقاومت بالای مخزن پلی اتیلن در برابر سرما و گرما از دیگر دلایل ازدیاد طول عمر این محصولات در مقابل مخزن فلزی محسوب می‌شود.

یکی از تفاوت‌های بسیار ملموس بین مخزن پلی اتیلن و مخزن فلزی، حفظ کیفیت آب ذخیره شده در طولانی‌مدت است. آب ذخیره شده در مخزن فلزی به دلیل ساختار استیل ضد زنگ بدنه این محصول پس از مدتی به ماده خطرناک سرب آغشته شده و این موضوع تأثیر مستقیمی در طعم و بوی آب ایجاد می‌کند. این در حالی است که طعم، مزه و بوی آب ذخیره شده در انواع مخازن پلی اتیلن حتی با گذشت زمان به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند.

از دیگر تفاوت‌های مخزن ذخیره آب فلزی و پلی اتیلن می‌توان به مقاومت بدنه آن‌ها اشاره کرد. به‌طورکلی هر دو نوع مخزن فلزی و پلی اتیلن از استحکام خوبی در مقابل ضربه یا آسیب‌دیدگی برخوردار هستند. حفظ کیفیت سیال درون محفظه و استقامت مخزن پلی اتیلن در برابر سرما و گرما به نسبت مخازن فلزی به شکل محسوس‌تری بیشتر است. یکپارچگی و عدم وجود هرگونه جوش و پرچ در بدنه مخزن ساخته شده از پلاستیک نیز از دیگر تفاوت‌های مخزن ذخیره آب فلزی و پلی اتیلن محسوب می‌شود.

در سایز و رنگ مخازن پلی اتیلن و فلزی نیز تفاوت‌هایی وجود دارد. سقف گنجایش انواع مخزن پلی اتیلن با توجه به کاربرد آن در مصارف کشاورزی، داروسازی و … 50 هزار لیتر و این رقم برای مخزن فلزی چیزی در حدود 250 هزار تیر گنجایش به منظور استفاده در صنایع بزرگ‌تر است. ناگفته نماند که شما می‌توانید به منظور ذخیره بیشتر آب و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از چندین مدل مخزن پلی اتیلن در گنجایش‌های مختلف استفاده کنید.

ویژگی‌های مخزن ذخیره آب فلزی

  • قدرت استحکام بدنه در مقابل ضربه
  • امکان ساخت تا گنجایش 250،000 لیتر
  • قیمت تمام شده زیاد و دشواری حمل
  • پیچیدگی نصب به نسبت مخزن پلی اتیلن
  • آسیب‌پذیری در تماس با مواد شیمیایی
  • نامناسب برای نگهداری طولانی‌مدت آب

ویژگی‌های مخزن ذخیره آب پلی اتیلن

  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرما
  • امکان ساخت تا گنجایش 50،000 لیتر
  • سهولت در حمل و نگهداری آسان
  • نصب بسیار آسان و بدون پیچیدگی
  • قیمت کاملاً مناسب و مقرون‌به‌صرفه
  • عدم ایجاد هرگونه تغییر در بو و مزه آب

جهت سفارش و خرید مخزن آب روی لینک کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =