Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

نحوه نگهداری از مخازن پلی اتیلن در مناطق گرمسیر و سردسیر چگونه است؟

مخازن پلی اتیلن

 

استفاده از مخازن پلی اتیلن جهت ذخیره آب و مواد شیمیایی بسیار رایج است که از جمله عوامل موثر در گسترش کاربرد این نوع از مخازن، نگهداری ایمن و سالم و دوام مخازن پلی‌اتیلن است.

طول عمر مخازن پلی اتیلن به عوامل متعددی از جمله کیفیت مواد اولیه، استاندارد ساخت، شرایط نگهداری، مدت زمان و میزان قرار گرفتن در معرض گرما و سرما و… وابسته است. بطور مثال مخزن ساخته شده از مواد بازیافتی مقاومت کمتری در برابر گرما و سرمای شدید دارد.

طول عمر این نوع از مخازن معمولا بین 15 الی 20 سال می‌باشد اما در صورت نگهداري درست و اصولي ميتوان مدت زمان آن را افزايش داد. يكي از روش‌هاي موثر در نگهداري از مخازن پلي‌اتيلن، محافظت از آن در برابر گرما و سرما يا نگهداري از آن در مناطق گرمسير وسردسير است.  اگر یک مخزن را در فضای باز قرار دهید، عوامل محیطی و شرایط جوی کاملا بر طول عمر مخزن، موثر خواهد بود.

تحمل دمای مخازن پلی‌اتیلن، چیزی در حدود منفی 18 الی مثبت 45 درجه سانتیگراد است که البته تحمل دمایی به محتویات درون مخزن وابسته است.

البته لازم بذکر است در بسیاری از نقاط کشورمان میزان سرما یا گرما بصورت طولانی و شدید نخواهد بود و این موضوع سبب جلوگیری از آسیب به مخزن پلی اتیلن می‌شود. اما در هر صورت محافظت از مخازن پلی اتیلن سبب دوام و ماندگاری بیشتر مخزن و محافظت از محتویات درون آن می‌شود. در واقع در مورد شرایط دمایی مخزن دو موضوع مطرح می‌شود؛ محافظت از مخازن پلی اتیلن و محافظت از مایع درون آن.

محافظت ازمخازن پلی‌اتیلن در مناطق گرمسیر

گرما یکی از عواملی است که منجر به کاهش مقاومت مخازن پلی‌اتیلن می‌شود، معمولا این نوع از مخازن تحمل دمایی تا 40 درجه سانتیگراد را دارند، البته تحمل دمایی این نوع از مخازن به ظرفیت آن نیز وابسته است.

باید توجه کرد که تغییرات دمایی محیط سریع تر از تغییرات دمایی محتویات درون مخزن است؛ زیرا در هنگام انتقال گرما، ابتدا باید گرما از بدنه بگذرد و سپس دمای مایع افزایش یابد.

از راهکار‌های آسان جهت نگهداری از مخزن پلی‌اتیلن در مناطق گرمسیر، استفاده از سایبان است زیرا از تابش مستقیم خورشید به مخزن جلوگیری میكند. در واقع با نصب سايبان استاندارد در قسمت بالاي مخزن، امكان ورود مستقيم اشعه خورشيد وجود نداشته و بو و مزه آب درون مخزن، حفظ مي‌شود.

همچنين بكارگيري مخازن چندلايه خزر منبع در مناطق گرمسير بدليل ساختار اصولي و مطمئن موجب جلوگيري از عبور نور خورشيد و محافظت كامل از محتويات درون مخزن مي‌شود. لازم بذكر است مخازن خزر منبع، در ابعاد و ظرفيت‌هاي متنوع و مرغوب موجود هستند تا در صورتيكه استفاده از مخازن چندلايه و يا سايبان در مناطق گرمسير ممكن نباشد، مخازني متناسب با ابعاد محل پاركينگ، انباري، موتورخانه و يا زيرپله تهيه شود و مورد استفاده قرار گيرد.

محافظت از مخازن پلي‌اتيلن در مناطق سردسير

درمورد استفاده از مخازن‌ ذخيره آب در مناطق سرد‌سير بايد به ميزان و مدت‌زمان سرما توجه داشت كه براي ذخيره‌ي آب در اين مناطق استفاده از مخازن پلي‌اتيلن مناسب‌تر است زيرا مخازن فلزي مقاومت كمتر در برابر سرما داشته و سبب تسريع فرآيند انجماد آب درون مخزن مي‌شود.

با توجه به آسيب ديدن بدنه مخزن ناشي از يخ‌زدگي، راهكارهايي جهت جلوگيري از يخ‌زدگي بسيار موثر خواهد بود زيرا جلوگيري از يخ‌زدگي بسيار ساده‌تر از حل مشكل مخزن يخ‌زده است. همچنين ممكن است مخزني كه تحت يخ‌زدگي شديد قرار گرفته، موجب آسيب جدي شود.

بدليل افزايش حجم آب در حال انجماد و ايجاد فشار ناشي از افزايش حجم، تركيدگي لوله يا مخزن رخ مي دهد كه در صورت عدم پر كردن مخزن اين موضوع قابل حل خواهد بود.  از طرفي اگر از مخازن پلي‌اتيلن بصورت فصلي استفاده مي‌شود، ساده‌ترين راهكار براي حفاظت از مخزن در برابر سرما، خالي نمودن كامل مايع درون آن است اما در صورتي‌كه امكان تخليه آن وجود نداشته باشد، راهكار ديگري اجرا مي‌شود.

روش‌هاي ساده و گوناگوني جهت محافظت از مخازن پلي‌اتيلن در برابر سرما وجود دارد كه در ادامه به توضيح آن‌ها خواهيم پرداخت.

1-استفاده از مخازن پلی اتیلن با کاور مشکی:

عموماْ مخازن پلی‌اتيلن  به‌رنگ سفيد هستند كه موجب خنك نگه‌داشتن محتويات درون آن در برابر گرما و تابش خورشيد مي‌شود اين در حاليست كه بكارگيري مخازن با رنگ بيروني مشكي در فضاي باز يكي از راه‌هاي جلوگيري از يخ‌زدگي است. چنانچه مخزن سفيدرنگ است مي‌توان آن را با روكش مشكي كاور كرد.

مخازن با رنگ بيروني مشكي چناچه در فضاي باز باشند با جذب نور خورشيد تابيده شده در روز موجب گرمابخشي به محتويات درون مخزن ميشوند. از این روش در اروپا و مناطق سردسیر آمریکای شمالی استفاده می‌شود. این روش علاوه بر گرمایش آب درون مخزن، سبب کاهش انتقال حرارت از مخزن به محیط در شب شده و از یخزدگي جلوگيري مي كند.

2-مخازن چندلايه و فوم‌دار:

اين نوع از مخازن پلي اتيلن داراي لايه عايق فوم بوده كه بدليل ساختار متخلخل سبب جلوگيري از انتقال حرارت شديد مخزن شده و از مخزن و محتويات درون آن در برابر سرما محافظت مي‌كند و دماي آب درون مخزن را براي مدت طولاني در مقدار ثابتي حفظ مي‌كند.

3-عايق‌بندي مخزن پلی اتیلن:

استفاده از عايق جهت محافظت از محتويات درون مخزن امري رایج است البته بايد عايق‌بندي كاملا با دقت صورت گيرد. عايق موجب گرم نگهداشتن محتويات درون مخزن شده و آهنگ انتقال حرارت را كند مي‌كند. درست است که عایق بندی مخزن مهم است اما بهتر است که از عایق کردن کف مخزن اجتناب کنیم تا گرمای اضافی از طریق کف مخزن خارج شود.

عایق بندی مخازن پلی اتیلن

4-بررسی نشتی لوله ها و اتصالات متصل به مخزن آب:

نشتی لوله‌ها و اتصالات مخزن یکی از دلایل موثر در تسریع انجماد و کاهش دماست به همین علت لازم است تا نشتی  لوله‌ها بررسی و در صورت لزوم تعمیر شود.

اگر آب درون مخزن یخ زده باشد، آب درون لوله قطعا دچار یخ‌زدگی شده است. با یخ زدن لوله‌ها گردش آب متوقف شده و همین موضوع سبب تسریع انجماد می‌شود. استفاده از عایق، پشم شیشه و نوار گرمایشی مخصوص لوله‌ها از جمله راهکار‌های عایق‌بندی و مقاوم کردن لوله و اتصالات آب است.

5-ایجاد جریان برای آب:

آب در حال حرکت دیر تر از آب ساکن منجمد می‌شود. آب در حال حرکت فرصت انجماد را ندارد و از طرفی با اضافه شدن آب شهری که دارای دمای در حدود 10 الی 15 درجه سانتیگراد است، دمای آب درون مخزن را بالا نگه میدارد و از انجماد جلوگیری می‌کند که باید توجه کرد تا میزان گرمایی که آب جدید به مخزن می دهد بیشتر از میزان گرمای از دست رفته ی مخزن باشد.

6-محزن با سایز و حجم بزرگتر:

مخزن با حجم بیشتر نیازمند زمان بیشتری برای انجماد نسبت به مخزن کوچکتر است. همچنین انجماد آب موجب افزایش حجم آن می‌شود این در حالیست که با خالی گذاشتن بخشی از حجم مخزن می‌توان از ترکیدگی بدنه مخزن در هنگام انجماد جلوگیری نمود.

7-شکل مخزن پلی‌اتیلن :

شکل مخزن نیز در نحوه انجماد آن موثر است. مخازنی که دارای سطوح صاف هستند نظیر مخازن مکعبی بدلیل باقی ماندن آب باران در قسمت فوقانی آن، موجب افت دما و تسریع انجماد می‌شوند. با توجه به موارد فوق استفاده از مخازن گرد یا استفاده از درپوش شیبدار به جلوگیری از یخزدگی کمک می‌کند.

 8-استفاده از سیستم گرمایش آب:

برای اینکه همیشه دمای آب را بالاتر از نقطه انجماد نگه دارید میتوانید از سیستم گرمایش آب استفاده کنید. این سیستم میتواند یک گرمکن کوچک الکتریکی ساده باشد که درون آب قرار میگیرد و یا  یک سیستم گرمایش پیشرفته تر باشد که به دیواره های مخزن وصل میشود.

9-محل نصب مخازن پلی اتیلن:

محل نصب مخازن پلی‌اتیلن امری بسیار موثر بر پیشگیری از یخ زدگی است. یکی از این روش ها دفن مخزن در زیر خاک است که موجب محافظت از آن در برابر سرما و گرما می‌شود. البته تنها مخازن پلی‌اتیلن قابلیت دفن را دارند و این امکان برای مخازن فلزی وجود ندارد. همچنین پیشنهاد می‌شود که در مناطق سردسیر مخازن در فضای باز بدور از سایه و در مقابل تابش نور خورشید یاشند یا درون اتاقک و در کنار دیوار قرار گرفته تا مانع گردش هوای سرد شوند. از نصب مخازن در ارتفاع بالا و در معرض باد شدید اجتناب نمایید.

در مجموع لازم بذکر است که با بکارگیری راهکار‌های فوق، از آسیب رساندن به مخزن پیشگیری نمایید زیرا روش‌های ساده فوق سبب حفظ سلامت مخزن و محافظت محتویات درون آن می‌شوند که روشی آسان تر از حل مشکل مخازن یخ زده یا آسیب‌دیده می‌باشد. همچنین لازم است تا با شناخت دقیق شرایط آب‌و‌هوایی منطقه محل نگهداری این مخازن نسبت به انتخاب درست و اصولی اقدام نمود. مجموعه خزرمنبع بندر با استفاده از بهترین روش ساخت و باکیفیت ترین متریال افتخار تولید انواع مخازن در ظرفیت‌های متنوع جهت رفاه مشتریان را دارا می‌باشد و کارشناسان فروش ما آماده مشاوره جهت تبادل اطلاعات و کمک به شما در جهت انتخابی درست و بهینه می‌باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =