Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

نحوه تصفیه آب استخر

نحوه تصفیه آب استخر

شنا کردن و تفریحات آبی از جمله فعالیت‌های پرطرفدار و نشاط‌آور است که همواره مورد استقبال تمامی افراد، فارغ از سن بوده‌است. علاقه به تفریحات آبی باعث شده تا علاوه بر استخر‌های عمومی و پارک‌های آبی، احداث استخر و جکوزی خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با توجه به موارد فوق، فراهم نمودن استخری با آب تمیز و سالم علاوه بر راندمان اقتصادی، بر سلامت افراد و کیفیت شنای آن‌ها تاثیر بسزایی دارد بطوری که وجود آلودگی در آب، ارتباط مستقیمی بر سلامت افراد داشته و سبب بروز انواع بیماری می‌شود. آلاینده‌های استخر شامل باکترها، جلبک‌ها و ذرات معلق، مواد آرایشی و شوینده‌های ناشی از استفاده افراد هستند که باعث سبز و کدر شده آب می‌شوند. علاوه بر آن مشکل ورود شاخه و برگ درختان و آلودگی ناشی از وزش باد و تبخیر کلر از سطح آب در استخر روباز وجود دارد. همچنین شرایط مرطوب استخر سبب رشد انواع قارچ و باکتری شده و همه‌ی این عوامل سبب کاهش شفافیت و ایمنی آب و افزایش میزان آلودگی استخر می‌شود. بنابراین تصفیه آب استخر برای هرنوع استخر و با هر میزان مساحتی ضروری است.

در ادامه به بررسی انواع روش ها جهت تصفیه آب استخر میپردازیم:

سیستم تصفیه‌ی آب استخر شامل سه بخش است:

  1. پمپ تصفیه
  2. تاسیسات برقی
  3. فیلتراسیون

در مقایسه با بدن انسان، پمپ و فیلتراسیون به ترتیب قلب و سیستم عروقی هستند که مسئول کیفیت و تمیزی آب استخر هستند و نقش کلیدی بر سلامت شناگران و عملکرد صحیح تصفیه دارند. آب استخر باید چند بار در روز به گردش درآید و هر 8 تا 10 ساعت مجددا فیلتر شود.

پمپ تصفیه:

پمپ تصفیه یا پمپ استخر اصلی ترین بخش سیستم تصفیه‌ی آب استخر است و بدون وجود آن، تصفیه‌ی آب ممکن نیست. گردش آب درون استخر و تحویل آب آلوده به فیلتراسیون برعهده‌ی پمپ است. پمپ شامل سه عنصر موتور، بدنه و توربین و پیش فیلتر جهت تصفیه اولیه آب است. سیستم مکش پمپ، آب استخر را از اسکیمر به سمت فیلتراسیون حرکت داده و با کمک پیش‌فیلتر، ذرات درشت آلودگی را جدا می‌کند. اندازه پمپ به عواملی از جمله مساحت استخر، مسافت از کاسه استخر تا موتورخانه، لوله‌کشی و تعداد زانویی‌های در مسیر و… بستگی دارد.

تاسیسات برقی:

وظیفه اتصال الکتریکی پمپ به مدار الکتریکی را فراهم می‌آورد.

فیلتراسیون:

تصفیه آب استخر - فیلتراسیون

پس از گذر از مراحل فوق، آب عاری از زباله‌های درشت به سمت فیلتراسیون پمپ می‌شود و با عبور از فیلترهایی که در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت، تمام آلودگی‌ها و ذرات اضافی خود را از دست داده و پس از شفاف و تمیز شدن، مجددا به استخر باز‌می‌گردد.

چندین نوع فیلتر در بازار وجود دارد که بسته به شرایط خاص هر استخر، انتخاب و استفاده می‌شوند. بهتر است ایتدا با استفاده از این فیلترها به تصفیه فیزیکی آب پرداخته شود و پس از آن برای حذف باقی ذرات معلق، از روش‌های شیمیایی کمک بگیریم.

در ادامه روش‌ها به اختصار توضیح داده شده اند:

اسکیمر:

نوعی سبد که در اطراف استخر نصب شده و با جابجایی سطح آب، زباله‌های درشت نظیر حشرات، مو و برگ را از سطح اب جدا می‌کند.سبد اسکیمر باید روزانه بصورت دستی تمیز شود.

فیلترشنی:

از رایج‌ترین و ارزان‌ترین راه برای تصفیه آب استخر، فیلتر‌های شنی هستند. فیلتر شنی مخزنی از لایه های دانه شن و سیلیس در سایز مختلف است که با عبور آب از میان این لایه‌ها، ذرات معلق با اندازه 20 الی 40 میکرون موجود در آب، به دانه‌های سیلیس می‌چسبد و در نتیجه آب زلال از آن خارج می‌شود. پس از مدتی، بعلت انباشته شدن آلودگی در بین دانه‌های سیلیس، فیلتر کارایی خود را از دست میدهد و نیاز به عملیات بکواش فیلتر و پاکسازی آن فرا می‌رسد.عمر متوسط این نوع فیلترها بین 3 الی 5 سال است و پس از آن نسبت به تعویض دانه‌های فیلتر باید اقدام نمود.

از مزایا فیلتر شنی می‌توان به ارزان بودن سیستم، هزینه تعمیر و نگهداری کم، مکانیزم و عملکرد ساده و موجود بودن در ظرفیت‌های مختلف اشاره کرد.

البته فیلتر شنی معایبی هم دارد. از جمله به دقت کم در فیلتراسیون نسبت به روشهاي ديگر، نياز به بكواش و مشكلات مربوط به بكواش نظير هدر رفت آب و برهم زدن تعادل شيميايي استخر می‌توان اشاره کرد.

تصفیه آب استخر- فیلتر شنی

فيلتر كارتريج:

اين نوع فيلترها از کارتریج‌های چین‌دار تشکیل شده‌اند که وقتی آب استخر در مخزن فيلتر جریان می‌یابد، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. پلیسه‌هاي موجود در اين نوع فيلتر، آلاینده‌هایی به اندازه 10 میکرون را به دام انداخته و آب تمیز و فیلتر شده به استخر باز می‌گردد. اين نوع فيلترها قابليت جداسازي زباله‌ها با اندازه 10 الي 15 ميكرون را دارند. راندمان و قيمت اين نوع فبلترها در مقايسه فيلتر شني بالاتر است. مشابه فيلتر شني با افزايش گيج فشار تا حدود 10 واحد بيشتر از فشار زمان شروع كار، زمان تعمير و شستشو فرا مي‌رسد.

از مزاياي فيلتر كارتريج مي‌توان به فيلتراسيون با ميزان دقت بيشتر، صرفه‌جويي در مصرف آب بدليل عدم نياز به بكواش، نگهداري و تعويض آسان فيلتر اشاره كرد و معايب آن عبارتست از: گران‌تر بودن نسبت به فيلتر شني، عمر فيلتر 2 الي 3 سال.

فیلتراسیون خاک دیاتومه:

فیلتر خاک دیاتومه یا فیلتر DE دقیق ترین نوع فیلتر است و با عبور آب از میان کانال‌های پوشیده شده از پودر ریز فسیل‌ها

آن را تصفیه می‌کند. این پودر فسیل شده از دیاتوم ها، بقایای موجودات دریایی ساخته شده است و قوی ترین قابلیت فیلتراسیون را با جذب ذرات معلق در آب با ابعاد 3 الی 5 میکرون را دارد و آبی شفاف و با کیفیت را تحویل می‌دهد. اگرچه نگهدار از این نوع فیلتر آسان است اما این فیلتر‌ها نیاز به بکواش داشته و تهیه‌ی آن بسیار هزینه‌بر است.

فيلتر كربني:

 اين نوع فيلتر با استفاده از كربن فعال، ميكرو ارگانيسم‌ها و باكتري‌هاي موجود در آب را از بين مي‌برد و آب تميز و باكيفيت به استخر بر‌مي‌گردد. فيلتر كربني به پوست و مو آسيب نمي‌رساند ،راندمان بالا و قيمت كمي دارد.

تصفیه آب استخر-فیلتر کربنی

تصفيه به كمك كلر:

كلر بعنوان يك گند‌زداي قوي از ديرباز براي از بين بردن آلودگي در آب بکار رفته‌است، بعلت خاصيت اكسيد كنندگي، كلر ويروس و باكتري موجود در آب را از بين مي‌برد. ميزان اضافه كردن كلر به آب بستگي به كاربري و مساحت استخر دارد. استفاده بيش از حد از كلر باعت آسيب رساندن به چشم و تنفس شناگران مي‌شود.

تصفیه آب استخر - تصفیه با کلر

تصفيه به كمك ازن زني:

ازن يكي از موادي است كه جهت ضدعفوني كردن آب استفاده شده و در زماني بسيار كم، بدليل خاصيت اكسيد كنندگي بسيار بالا، آب را عاري از هرگونه ميكروارگانيسم كرده و آن را ضدعفوني مي‌كند. در اين روش برخلاف كلرزني، خطري شناگران را تهديد نمي‌كند و قدرت گندزدايي ازن چندين برابر بيشتر از كلر است كه همين موضوع سبب استقبال ازين روش در فرايند زلال‌سازي آب استخر شده‌است.

  نتيجه‌گيري:

با شنا كردن و استفاده از استخر، به تدريج آب استخر كدر شده و به محيطي براي رشد انواع باكتري تبديل مي‌شود. بنايراين تصفيه آب استخر براي هر نوع استخري الزامي است. در فرايند تصفيه، آب از طريق پمپ به گردش در آمده و با عبور از فيلتر‌ها آلودگي و ذرات معلق خود را از دست داده و پاك مي‌شود. پس از آن با استفاده از مواد شيميايي نظير كلر و ازن ضدعفوني مي‌شود.

براي انتخاب بهترین فیلتر استخر بايد نیازهای استخر و ترجیحات صاحب استخر را در الويت قرار داد. هنگام انتخاب فیلتر مناسب، دقت فیلتراسیون، هزینه اولیه جهت تهيه فيلتر، نحوه عملكرد سيستم، هزينه تعمير و نگهداري،حجم آب و مساحت استخر… را نيز بايد در نظر گرفت. آشنایی با انواع فیلترها امكان انتخاب درست و اصولي را فراهم مي‌آورد.

 

لازم به ذکر است که علاوه بر اهمیت تصفیه آب استخر ، سیستم گرمایشی مناسب و بهینه برای گرمایش آب استخر می تواند بسیاری از هزینه های نگهداری استخر را کاهش دهد.

شما عزیزان می توانید پکیج گرمایشی استخر خزر منبع بندر را از این لینک مشاهده فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 8 =